Pomoć u kući u Dubrovniku: ‘Izvaninstitucionalna skrb je budućnost i na tome bi se trebalo više raditi’

Ana Kanazir
23. ožujka 2024.
Priče
A- A+

Pomoć u kući je posebna usluga koja se pruža u sklopu Doma za starije i nemoćne Dubrovnik. Ova usluga postoji oko 30 godina, a trenutno ima oko 110 korisnika, dok broj zainteresiranih stalno raste. Kako i ne bi, kada se korisnicima po pristupačnim cijenama pružaju tri različite stvari, a mogu koristiti sve istovremeno. Tako mogu imati svaki dan dostavu toplog obroka, zatim pomoć u kući u obliku odlaska u trgovinu i njega u kući za higijenske potrebe. Više nam je ispričala voditeljica Pomoći u kući, Vesna Dobrić.

Vesna Dobrić u kutu i dom za starije Dubrovnik

Usluga pomoć u kući | Foto: Mirovina.hr

Dom za starije u Dubrovniku nudi izvaninstitucionalne usluge za koje je interes sve veći. Tako nude uslugu dostave obroka, pomoć i njegu u kući. Ove usluge se zapravo zovu pomoć u kući i idu na ruku starijim osobama koje ostaju u svojem domu, kao i institucijama u kojima se smanjuju liste čekanja.

Topli obrok koji dostavlja dom za starije, piletina s rižom, kruh i juha
Čitateljica se požalila na tople obroke iz jednog Doma za starije, a ravnateljica nam je objasnila nekoliko stvari

Budućnost je u deinstitucionalizaciji

Dostavu toplih obroka korisnicima nude neki domovi za starije, o čemu smo pisali i ovdje. Dom za starije u Dubrovniku uz ovu uslugu, nudi još dvije usluge, a broj korisnika svaki mjesec varira. Da je interes velik pokazuje i brojka od oko 110 korisnika, pri čemu je najveći interes za dostavu obroka.

– Usluga Pomoć u kući je osmišljena kako bi se smanjio pritisak na domove pošto su liste čekanja velike. Budućnost je da se prelazi na deinstitucionalizaciju. Mi obuhvaćamo dostavu obroka, točnije ručka, pomoć u kući u što spada pomoć u čišćenju, pomoć u nabavci lijekova, hrane i sličnih stvari, a imamo i uslugu njege u kući, odnosno održavanje osobne higijene korisnike, u što spada kupanje, mijenjanje pelena i ostala higijena, otkrila nam je voditeljica Pomoći u kući.

Dodaje i kako je posebnost ovih usluga što se one pružaju 365 dana u godini, pa tako i praznicima i vikendima, dok se njega u kući često odvija u popodnevnim satima što je također prednost jer jedini na ovom području pružaju tu uslugu popodne. Tako se nadopunjuju s patronažnom službom koja korisnike obilazi ujutro.

Najtraženija usluga je dostava obroka

Što se tiče same cijene usluga, Dobrić nam je rekla kako je cijena obroka 5,53 eura, u što je uključena juha, glavno jelo i dodatak poput voća, jogurta ili salate. Njega i pomoći u kući se naplaćuju po satu pa tako sat vremena usluge iznosi 9,84 eura. Ipak, zanimljivo je kako postoji opcija za one kojima su primanja niža od 350 eura po osobi u kućanstvu. Naime, te osobe navedene usluge koriste besplatno, odnosno za njih plaća Zaklada ‘Blaga djela’ s kojom Dom ima suradnju.

Kako smo saznali, najtraženija usluga je ručak, odnosno dostava obroka, a na dnevnoj bazi se pojavljuju novi upiti za ovu uslugu. Sami korisnici mogu birati i koliko često će imati navedene usluge, a nekada se, po potrebi, može spojiti pomoć u kući i njega pa to onda bude dupli sat.

– Recimo, korisnicima i samo dobiveni ručak puno znači. Njegovatelji ostaju 45 minuta po dolasku, a ako ima potrebe, mogu ostati i dupli sat. Recimo, osoba nekada treba njegu, ali i pomoć u kući pa se onda obje usluge rade jedna za drugom. Prvo joj se pruži njega, a potom pomoć u obliku čišćenja i slično. Usluge su dosta tražene, a često nam kažu da nisu znali da ovako nešto postoji kod nas jer nije toliko razvikano. Često dobivamo nove korisnike po preporuci i usmenom predajom, rekla nam je Dobrić.

Kako točno sve izgleda na terenu?

Naša sugovornica nam je objasnila i kako točno sve izgleda. Od prvog kontakta pa do same naplate usluge postoji određeni protokol.

– Prvi kontakt ostvaruju sa mnom. Na telefon mi kažu što im treba, a već tada otprilike imaju formirani zahtjev. Najčešće žele ručak, ali se onda zainteresiraju i za druge usluge. Ako pristanu, dolazimo u kućnu posjetu gdje ispunjavaju zahtjev. Potrebne su nam liječničke potvrde o stanju korisnika i njihovi osobni podaci, a ako se dogovorimo i osoba sama plaća usluge, sve ide preko ugovora i krećemo čim ima slobodno mjesto. S druge strane, ako plaća Zaklada ‘Blaga djela’, sve ide preko Zavoda za socijalni rad, a onda krećemo kada dobijemo uputnicu i kada dogovorimo s korisnikom. Tko ide preko uputnice najčešće ima uslugu ručka sedam dana u tjednu, ispričala nam je Dobrić.

Također, kako napominje sugovornica, djelatnici uvijek razgovaraju i druže se s korisnicima, znaju sve o njima, a neobavezan razgovor ljudima puno znači. Još je jedna prednost i što djelatnici često vide bilo kakvo odstupanje kod korisnika i onda mogu upozoriti obitelj. Kada netko nije kod kuće za vrijeme dostave obroka, djelatnici ne odustaju dok ne saznaju gdje je i dok se ne uvjere da je sve u redu. Ovo je zapravo i jedna vrsta provjere.

Koja je svrha usluge Pomoć u kući?

Kao što i samo ime kaže, svrha i cilj ove usluge je pružiti pomoć korisnicima u njihovom domu. Ovo ima dvostruke prednosti, i za korisnika, i za sam dom za starije.

– Izvaninstitucionalna skrb, odnosno pomoć u kući je budućnost. To je nešto na čemu bi se moglo i trebati više raditi i razvijati jer pomaže korisnicima, ali i ustanovama da se rasterete liste čekanja. Ovo dosta dobro funkcionira, ali uvijek ima prostora za napredak, rekla nam je Dobrić.

Također, na ovaj način osobe mogu ostati u svojem domu, a to je nekima puno draže nego živjeti u domu za starije. Zanimljivo je kako je najstarija korisnica usluge imala 106 godina i koristila je uslugu njege u kući, a jednom su imali korisnika od samo 30 godina čije su zdravstveno stanje i životna situacija zahtijevali posebnu njegu. Ipak, kako nam je otkrila voditeljica odjela Pomoći u kući, najzastupljenija je populacija između 70 i 80 godina i više je žena.

Popularno
Copy link
Powered by Social Snap