Upozorenje za starije osobe: Maknite se sa sunca od 11 do 16 sati!

Jasmina Grgurić
23. lipnja 2021.
Novosti
A- A+

Nesnosne vrućine koje idu do 36 stupnjeva Clezijevih zahtijevaju poseban oprez kada je riječ o starijim osobama, a posebno oboljelima od kardiovaskularnih, respiratornih, endokrinih, psihogerijatrijskih i drugih kroničnih bolesti. Nove preporuke izradila je stoga Služba za javnozdravstvenu gerontologiju Nastavnog zavoda za javno zdravstvo “Dr. Andrija Štampar”.

Ilustracija: Rawpixel

Preporučene mjere zaštite zdravlja za starije osobe pri izlaganju visokim temperaturama zraka, osobito za starije osobe oboljele od kardiovaskularnih, respiratornih, endokrinih, psihogerijatrijskih i drugih kroničnih bolesti izradila je Služba za javnozdravstvenu gerontologiju Nastavnog zavoda za javno zdravstvo “Dr. Andrija Štampar”.

Puno tekućine, izbjegavajte slatku i jako slanu hranu

Starije osobe u pravilu se ne smiju izlagati suncu u razdoblju od 11 do 16 sati, osobito srčani gerijatrijski bolesnici te oboljeli od šećerne bolesti i drugih kroničnih bolesti.

Jedan od najzdravijih napitaka iz kuhinje donosi čak šest koristi

Prigodom izlaska, starija osoba mora zaštiti glavu šeširom, maramom ili kapom te nositi laganiju prozračnu odjeću i obuću.

Nužno je dnevno uzimanje do dvije litre tekućine, bilo kao 8 čaša negazirane vode, bilo u obliku juha, variva ili čajeva, te izbjegavanje pržene, pohane, slatke i jako zasoljene hrane kao i začinjenih jela, uzimajući puno sezonskog voća i povrća, pridržavajući se pri tome smjernica pravilne prehrane za starije osobe.

Osim pridržavanja uputa liječnika o liječenju i uzimanju lijekova, nužna je učestalija kontrola krvnog tlaka.

Češće kontaktirati sa starijima

Pojava glavobolje, mučnine, vrtoglavice i dehidracije, suhoće usta i kože, znak su uzbune, osobito za starije osobe koje su bolesne i funkcionalno onesposobljene, te se stariji bolesnik mora hitno javiti svojem izabranom doktoru obiteljske medicine ili najbližoj hitnoj pomoći.

Čelnik WHO-a: Unuci, zovite djedove i bake svaki dan ili dvaput dnevno!

Članovi obitelji, prijatelji, susjedi, znanci, članovi udruga u skrbi za starije u vrijeme vrućih ljetnih mjeseci trebaju učestalije kontaktirati sa starijom osobom, a u slučajevima njezine slabije funkcionalne sposobnosti čak i nekoliko puta na dan.

Starija osoba mora uvijek uza se imati svoje osnovne podatke: ime i prezime, godina rođenja, adresa stanovanja i broj telefona kontakt osobe, kojoj se može obratiti u slučaju potrebe.

Neophodno je redovito održavati čistoću tijela starijega čovjeka i njegova okoliša.

Pazite na razliku u temperaturi unutra i vani

Za starije osobe važna je stalna i tjelesna i psihička aktivnost.

Osobito je korisno kretati se u jutarnjim i večernjim satima, po mogućnosti u prirodi (parkovi, šetnice uz more, jezera, rijeke, boravak u vrtovima, vinogradima, voćnjacima i slično).
Ukoliko je kretanje otežano, utoliko je nužno redovito višesatno provjetravanje prostorija u kojoj starija osoba prebiva.

Razlika temperature prostorije koja se postiže korištenjem rashladnih uređaja i vanjske temperature ne bi smjela biti veća od 7 stupnjeva jer se stariji organizam u kratkom vremenu ne može adaptirati na naglu promjenu temperature.

Rashladne uređaje potrebno je redovito održavati kako bi se izbjegla kontaminacija zraka mikroorganizmima (bakterije, plijesni) i drugim zagađivačima koji uzrokuju iritaciju sluznica s mogućim alergijskim reakcijama i infekcije dišnih puteva.

Upozorenje za starije osobe: Maknite se sa sunca od 11 do 16 sati!
Popularno
Share via
Copy link
Powered by Social Snap