Naučite se pravilno kretati i ozdravite od „sjedenja“!

Vladimira Paleček
12. siječnja 2018.
Zdravlje
A- A+

Zahvaljujući modernom načinu života, većina ljudi pati od posljedica prečestog sjedenja, odnosno nedovoljnog korištenja dobrobiti hodanja. Ovdje donosimo nekoliko savjeta i vježbi koje vam mogu pomoći u tome smislu, koje je osmislio  terapeut i trener Josef DellaGrotta, jedan od najistaknutijih svjetskih stručnjaka za poboljšanje problema vezanih uz kretanje. Novo znanje dramatično poboljšava kretanje, čak i kod onih koji su imali problema s kukovima, koljenima i donjim dijelom leđa ili su čak prošli kirurške zahvate. Hodanje je najbolja moguća vježba, a svima je dostupna, ne zahtijeva nikakvu opremu i može se obavljati samostalno ili u društvu. Uz to, ne košta ništa!

Foto. Pixabay

Terapeut i trener Josef DellaGrotte jedan je od najistaknutijih svjetskih stručnjaka za poboljšanje problema vezanih uz kretanje. Od 1977. godine, kada je trenirao s dr. Mosheom Feldenkraisom, postaje jedan od prvih liječnika certificiranih za Feldenkrais metodu povezivanja tijela i uma. DellaGrotte je desetljećima neumorno proučavao tijelo, radeći s tisućama klijenata, obučavajući stotine praktičara i razvijajući sasvim novi način pristupa cjelokupnom zdravlju. Autor je nekoliko knjiga. Ovdje donosimo ulomke iz jedne, „Aweken Movement: The Key to Life“ (Probuđeni pokret: ključ života) koja još nije prevedena na hrvatski jezik.

Organiziranje tijela oko središta gravitacije

Iskustvo hodanja je praiskonsko. Svi kopneni stvorovi, veliki i mali, hodaju. To, naravno, vrijedi i za ljude. No, iako na dvije noge ne možemo postići brzinu životinja, možemo se kretati sa svrhom i namjerom.

Prije nekoliko godina jedna je grupa istraživača odlučila istražiti hod afričkih žena. Posebnost tog hoda ogledala se u sposobnosti zadržavanja biomehanički uspravnog stava. I sve to još noseći teške predmete na glavi i bez bilo kakve vratne napetosti. Tijekom tisućljeća hodanja te su žene naučile organizirati svoja tijela oko središta gravitacije.

Zahvaljujući modernom načinu života, većina ljudi pati od posljedica prevelikog sjedenja, odnosno nedovoljnog korištenja dobrobiti hodanja. Neki čak starenjem povećavaju teškoće kretanja, što je nesretno i nepotrebno! Ako pogledamo tijelo znanstveno, biomehaniku hodanja za uspravno stvorenje sa samo dvije noge možemo ovako opisati: sva reakcijska sila tla mora naći svoj izlaz kroz okomito segmentirano tijelo, tj. kroz sve nožne koštane članke, bedra i kičmu. Nije baš lagan zadatak.

Samim vježbanjem razvijamo svjesnost kretnji, a kad počnemo njegovati taj osjećaj, naše će se hodanje automatski popraviti

Transformiranje boli u dobro tjelesno stanje

Svaki put kad gurnemo tlo svojom ispruženom nogom usmjeravamo vektor sile kroz te dijelove tijela, vezne mišiće i tkivo tako da održe uspravan stav bez napora. Zvuči teško? Nije, ali zahtijeva svijest i ponovno učenje kako bi se odstranile loše navike koje je tijelo prikupilo kao kompenzaciju učinaka pretjeranog sjedenja.

Afrikanci su u vrućim klimatskim uvjetima prisiljeni daleko putovati, pa stoga moraju naučiti lagano kretanje bez otpora. Kako bi to postigli njihova se tijela kreću tako da im kukovi vrše moćno trostruko sakupljanje energije.

Jedan od načina transformacije boli i problema s hodanjem u dobro tjelesno stanje jest učenje temeljnih pokreta pravilnog hodanja. Novo znanje dramatično poboljšava kretanje, čak i kod onih koji su imali problema s kukovima, koljenima i donjim dijelom leđa ili su čak prošli kirurške zahvate. Hodanje je najbolja moguća vježba, a svima je dostupna, ne zahtijeva nikakvu opremu i može se obavljati samostalno ili u društvu. Uz to, ne košta ništa.

 

Vježbajte hodanje!

  1. Stanite blizu zida, okrenite se prema njemu uspravni, te stavite prste na zid. Ne naslanjajte se i ne pritiskajte zid prstima.
  2. Dignite jednu nogu, a ostanite stajati na drugoj. Tu drugu na kojoj stojite držite ravno gurajući je u tlo i stvarajući silu koja će se početi podizati vašom kičmom. Dobit ćete osjećaj kako postajete viši.
  3. Zapazit ćete kako vam se tijelo počinje okretati. Dok to radite, na drugoj nozi ne bi smjelo biti nikakve težine. Ona vrhovima prstiju smije dodirivati tlo – ali peta je podignuta – kako biste zadržali ravnotežu. Vježbajte ovo prvo na jednoj nozi, odmorite malo, a potom nastavite vježbu s drugom nogom.

Cilj ove vježbe je u aktiviranje povezanosti između pritiska kroz ravnu nogu i putovanja te sile kroz tijelo. Ukoliko stojimo na desnoj nozi, sila će nas vrlo vjerojatno lagano zavrtjeti na lijevu stranu, a ukoliko stojimo na lijevoj nozi, zavrtjet će nas na desnu stranu.

Samim vježbanjem razvijamo svjesnost kretnji, a kad počnemo njegovati taj osjećaj, naše će se hodanje automatski popraviti.