Hrvatska od 2027. uvodi novi elektronički sustav naplate cestarine koji će potpuno ukinuti zaustavljanje na naplatnim kućicama. Sustav će se temeljiti na ENC uređajima i automatskom očitavanju registarskih pločica, što bi trebalo smanjiti gužve, ubrzati promet i olakšati putovanje. Ministar Oleg Butković ističe da ovaj korak donosi moderniju, sigurniju i jednostavniju naplatu za sve vozače.

Umirovljenik za volanom | Foto: Canva
Vlada je predstavila prijedlog zakona koji prvi put u Hrvatskoj uvodi jedinstven sustav elektroničke naplate cestarine. Novi sustav omogućit će prolazak autocestom bez zaustavljanja, čekanja i fizičkog plaćanja na naplatnim kućicama. Starijih vozača od 65 godina u Hrvatskoj je ukupno 418.502, a koliko su ove godine prometnih nesreća uzrokovali, pisali smo ovdje.
Novi zakon i moderan sustav naplate
Predstavljajući zakon, ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković rekao je da se time prvi put uspostavlja jedinstven sustav koji vrijedi na svim autocestama u Hrvatskoj. Do sada su različiti operateri autocesta koristili različite sustave naplate, što je stvaralo zbrku i otežavalo putnicima snalaženje. Ovim zakonom sve se objedinjuje u jedan moderan, digitalni model koji je u skladu sa sustavima u drugim europskim državama.
Novi će sustav koristiti dvije tehnologije: ENC uređaj koji mnogi vozači već imaju te automatsko očitavanje registarskih pločica kamerama. Sustav će sam prepoznati vozilo i evidentirati prolazak, a naplata će se obaviti automatski, bez zaustavljanja i usporavanja. Time se ukida potreba za rampama i naplatnim kućicama, što će u konačnici poboljšati protočnost i smanjiti zastoje na najprometnijim dionicama.
– Novi sustav predviđa slobodni prometni tok bez zaustavljanja zbog plaćanja cestarine, što je temeljna razlika u odnosu na elektroničke sustave koji sada imaju Hrvatske autoceste i Bina-Istra, dok na Autocesti Zagreb-Macelj ni nema elektroničke naplate cestarine, naveo je ministar Butković.
Brži promet i manje gužve
Ministar Butković ističe da će novi način naplate značajno ubrzati vožnju i smanjiti gužve, osobito tijekom turističke sezone kada su kolone na naplatnim kućicama česte. Osim bržeg prometa, očekuje se i manja potrošnja goriva te smanjenje štetnih emisija jer će vozila moći voziti bez čestog zaustavljanja i kretanja. Korisnicima će sustav biti jednostavniji, a posebno će ga cijeniti turisti i povremeni vozači koji više neće morati razmišljati o spremnom novcu, karticama ili zaustavljanju.
Plan je da sustav zaživi 1. ožujka 2027., a za taj projekt je predviđeno 130 milijuna eura bespovratnih sredstava iz NPOO-a. Vozači će se moći registrirati putem interneta, mobilne aplikacije ili prodajnih mjesta, a svaki će vozač imati svoj račun povezan s registarskom oznakom ili ENC uređajem. Oni koji autocestu koriste bez registracije morat će platiti cestarinu te dodatnu kaznenu naknadu, kako bi se spriječilo izbjegavanje plaćanja i potaknulo poštivanje novih pravila. Peru je ove godine uveo pravilo prema kojemu stariji od 80 godina više neće moći obnoviti vozačku dozvolu, a uveli su ograničenja i za one starije od 70 godina, više o tome pisali smo ovdje.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.

