Stariji u prometu – dok Japanci sami predaju vozačke, mi se protivimo pregledima

Jelena Ratko
17. svibnja 2018.
Novosti
A- A+

Japansko stanovništvo, inače najstarije na svijetu, uzrokuje sve više prometnih nesreća. Krivci su sve češće starije osobe, a slična je situacija i u nekim europskim državama, kao što je Njemačka. Dok Japanci samoinicijativno predaju svoje vozačke dozvole i odustaju od vožnje, hrvatski umirovljenici protive se liječničkim pregledima i smatraju ih nepotrebnima.

Dok su jedni oprezni, drugi su opasnost na cesti foto: Pixabay

U nedjelju, 81-godišnji vozač automobila naletio je u Berlinu na skupinu biciklista te se još uvijek nalazi u stanju šoka. Sudar starijeg biciklista sa starijim vozačem u ponedjeljak se dogodio i u Hrvatskoj, u Slavonskom Brodu. Stariji vozači uzrokuju sve više prometnih nesreća.

Tijekom posljednjih 25 godina, postotak prometnih nesreća u kojima su glavni krivci bili seniori u stalnom je porastu, izvijestili su i iz njemačkog RBB-a, pozivajući se na podatke Saveznog ureda za statistiku. Postotak nesreća koje su prouzročili stariji vozači 1991. iznosio je 5,4 posto, dok je 2016. iznosio 15,4 posto.

Njemačka spada u države čiji građani nisu obavezni nakon određene životne dobi ići na redovite zdravstvene preglede kako bi mogli zadržati vozačke dozvole. U Nizozemskoj, obavezni liječnički pregledi započinju po navršenih 75 godina života, dok je u Portugalu ta dobna granica još niža – svi vozači stariji od 50 imaju obavezu redovnog testiranja i obnavljanja dozvole. Japan je uveo obavezne preglede prije otprilike godinu dana, kada je donesen novi zakon koji se tiče pravila u prometu. Otada, tisuće Japanaca odustale od vožnje – neki samoinicijativno, a neki prisilno.

Stariji Japanci opasnost su na cestama

Prije nego što je Atsumu Yoshioka odlučio da će prestati voziti automobil, bilo je nekih znakova koji su upućivali na tu nužnost. Tijekom svog posjeta jednom svetištu u zapadnom Japanu, gospodin Yoshioka zaboravio je podignuti ručnu kočnicu, pa je iznenadno kretanje automobila unazad prestravilo njegovu suprugu, prenosi New York Times. Ovaj umirovljeni proizvođač namještaja jednog je dana, izlazivši iz vlastita dvorišta, automobilom udario u veliku vazu koja je stajala na kućnom prilazu. Dodatno potaknut reklamama koje upozoravaju na sve češće nesreće koje prouzrokuju stariji vozači u Japanu, Yoshioka je odlučio odustati od vožnje, prije nego što prouzrokuje ozbiljnije nesreće.

Stariji od 65 godina čine 54 posto smrtno stradalih pješaka

Gotovo 28 posto ljudi koji žive u Japanu imaju više od 65 godina, a svaka sedma osoba je starija od 75 (u SAD-u je to, primjerice, svaka šesnaesta osoba). Japan je država s najstarijom populacijom na svijetu. Starenje stanovništva uzrokuje brojne probleme u društvu, te smo o nekima od njih ranije već pisali. Između ostalog, problemi su se pojavili u prometu. Kako stari stanovništvo, stare i vozači, što je uzrokovalo povećanje broja nesreća na cestama.

Istraživanjem provedenim u Japanu dokazano je da najviše prometnih nesreća skrive mladi vozači – u dobi između 16 i 24 godine. Međutim, prošle godine, po prvi put najčešći krivci za stradavanja u prometu bili su umirovljenici – vozači dobi iznad 75 godina prouzročili su duplo više nesreća na 100 tisuća vozača od onih mlađih od 75. Što se tiče vozača starijih od 80; oni su prouzročili tri puta više nesreća u protekloj godini od vozača ispod te dobi. Mediji su, prenosi NY Times, preplavljeni vijestima o prometnim nesrećama koje su skrivili stariji vozači, a kasnije je za mnoge od njih dokazano da boluju od Alzheimerove bolesti ili demencije.

Obvezan liječnički za starije od 75 godina

Od 2009. godine, svi vozači u Japanu stariji od 75 imaju obavezu podlijegati testu kognitivnih sposobnosti pri obnavljanju vozačke dozvole, što je u prosjeku svake tri godine. Prema novom zakonu, koji je na snagu stupio prošle godine, oni koji slabije riješe test, moraju podleći liječničkom pregledu, a ako se otkrije da imaju demenciju, policija im ima pravo oduzeti vozačku dozvolu.

Kako su se umirovljenici izborili za produljenje vozačke dozvole bez liječničkog pregleda

Više od 33 tisuće osoba prošle godine bilo je, nakon polaganja testa, prisiljeno otići na liječnički pregled pod sumnjom da boluju od nekog kognitivnog poremećaja. Nakon što im je dijagnosticirana demencija, 1350 starijih osoba ostalo je bez vozačke dozvole u posljednjih godinu dana.

Dodatnih 460 tisuća vozača moralo je pohađati trodnevni tečaj sigurnosti u prometu, radi slabijeg rezultata na testu i dokazano slabijih kognitivnih funkcija. Oni su zadržali svoje vozačke dozvole jer je procijenjeno da nisu dosegnuli dovoljno visoki stupanj demencije da bi im se oduzelo pravo na upravljanje vozilima.

Još ih je puno, radi raznih zdravstvenih i psihičkih problema, samoinicijativno doniijelo odluku, kao umirovljenik s početka teksta, da će prestati voziti automobile, radi vlastite sigurnosti, ali i za dobrobit drugih sudionika u prometu. Japanska policija, kao i lokalne vlasti, moli vozače da predaju svoje vozačke dozvole u zamjenu za kupone za hranu ili popust za korištenje javnog prijevoza.

Hrvatska protiv uvođenja testova i pregleda

[Video] Snimali smo umirovljenicu kako vozi i skoro smo imali sudar s mlađom vozačicom

U policijskoj stanici u japanskom gradu Gotzu na zidu stoji plakat koji prikazuje starog čovjeka okruženog mlađim članovima svoje obitelji na kućnom prilazu. Ispod prizora, stoji tekst: “Molimo vas da se savjetujete sa stanicom uskoro ako mislite da nešto nije u redu s vašom vožnjom”.

S druge strane, dok se umirovljenici u Japanu predaju policiji razmišljajući o sigurnosti svih sudionika u prometu, Sindikat umirovljenika Hrvatske i Matica umirovljenika Hrvatske uputili su 2017. otvoreno pismo predsjedniku Vlade Andreju Plenkoviću jer su ocijenili da je inicijativa za uvođenje obaveznog liječničkog pregleda za starije od 65 nepotrebna i štetna. Najmanje trećina umirovljenika neće si moći priuštiti produženje vozačke dozvole, naveli su u priopćenju.

Već smo pisali o borbi hrvatskih umirovljenika protiv ovakve inicijative. Među umirovljenicima ova politička inicijativa iza koje, vjeruju mnogi, stoji moćni liječnički lobi, izazvala je burne reakcije ne samo zbog diskriminacije, nego i dodatnog udarca po novčaniku, s obzirom da takvi pregledi koštaju oko 600 kuna.

 

Popularno
Copy link
Powered by Social Snap