Postblagdanska depresija i šest načina kako je pobijediti

Jasmina Grgurić
4. siječnja 2018.
Novosti
A- A+

Siječanj kao da nekako ukrade prosinačku čaroliju ispunjenu iščekivanjem, slavljem, druženjem i veseljem. Sve to prati i pojačana potrošnja, kao i općenito drugačiji svakodnevni ritam. Više jedemo, pijemo i pušimo, manje se krećemo i dopuštamo si razne ugode. No, kada blještavilo nestane i žamor proslave utiša, ušulja se postblagdanska depresija

Najbolji lijek za neraspoloženje su društvo i svježi zrak (foto: Pixabay)

Prve dane nakon Nove godine kao da nestane sva magija. Ponoć je otkucala, blještavilo je izblijedjelo, prijatelji i rodbina su otišli. Mi se budimo otriježnjeni, često i sami, pomalo neuredni, bez energije i s pokojim kilogramom viška. Sve to doprinosi terminu “postblagdanska depresija” kojim se objašnjava stanje neraspoloženosti kada nestane blagdanski ritam života. U iščekivanju iduće plaće, mirovine i raznih naknada kao da će praznih novčanika proći čitava vječnost, jer smo potrošili previše kao da sutra ne postoji.  No, sutra je došlo, a mi se ne osjećamo dobro. Novogodišnje odluke čine se preteške, od nekih smo možda već i odustali, dok druge odgađamo dok ne prođu barem Sveta tri Kralja pa ćemo vidjeti za dalje. Dvojbe nema, siječanj je najdepresivniji mjesec u godini, a u njega je i službeno smješten i najdepresivniji od 365 dana.

S druge strane, tješiti se možemo da nam se ne događa ništa neobično jer istraživanja pokazuju kako se u sličnom stanju trenutno nalazi većina osoba, a utješno je i što nije riječ o standardnoj depresiji za koju također ima lijeka pa ovo stanje ne traje dugo. No, kako bismo se s postblagdanskom depresijom nosili što lakše te ju što prije pobijedili, postoji nekoliko stvari koje možemo i moramo učiniti.

Ne prestajte s druženjima

Iako se osjećate kao da biste se u svoje slobodno vrijeme najradije zavukli pod pokrivač i gledali televiziju, pokrenite se. Nazovite dragu osobu i popijte s njom kavu, radije nego da u tom ritualu budete sami. Čini vam se da nemate volje ni otvarati usta, a kamo li razgovarati, ali nakon probijanja leda zaboravit ćete da ste neraspoloženi, a možda se dobro i nasmijete. Na kraju krajeva, bit će vam lakše što ste s nekime podijelili kako se osjećate. Posebno je to važno ako živite sami.

Smanjite očekivanja

Pa što ako niste počeli s primjenom novogodišnje odluke o vježbanju i kilometarskim šetnjama ili vam se tečaj kojeg ste planirali upisati više ne čini kao toliko dobra ideja?  Nemojte se forsirati jer ćete time samo pogoršati trenutno neraspoloženje. Započnite s malim koracima poput spremanja starog ormara ili bacanja nepotrebnih stvari koje više ne trebate. Ulazak u novu godinu stvara mnogima pritisak da barem nešto mora biti bolje i drugačije. Budite zadovoljni s malim stvarima i pomacima te si nastojte ugoditi, kao i onima oko sebe. Ako ne možete izgubiti planiranih 15 kila, možete tri, a to je svakako uspjeh. U svakom slučaju bolje nego odustati i otići u plus na vagi.

Hrane manje, kretanja više

Možda nemate volje za velike dijete i detoksikacije, ali kako biste se osjećali bolje svakako morate poduzeti nešto po pitanju načina prehrane i kretanja. Na primjer, ujutro možete pješice otići do tržnice i voćarne po koju svježu voćku i od nje napraviti zdravi sok uz doručak. Jedite više manjih obroka, a šećere postepeno svedite na minimum, kao i alkohol. Cirkulaciju ćete potaknuti  svakom aktivnošću osim bezvoljnim ležanjem na kauču i sjedenjem u fotelji, što je na cijeli dan ne samo nezdravo za vaše tijelo, nego i duh. Zapamtite, najteže je krenuti, ali zato se nakon toga svaki put osjećamo puno bolje. Dovoljno je i 15 minuta aktivnosti dnevno, a kasnije ju, ako želite, možete postupno povećavati. Od istoga dana krenuti na dijetu i odreći se poroka ne bi uspjelo ni superheroju pa to radije zaboravite i ne osuđujte se zbog neuspjeha jer nije problem u vama i vašem karakteru, nego nerealno postavljenom cilju.

Umjesto TV-a, glazba i knjiga

Gledanje televizijskih emisija u kojima svi izgledaju savršeno neće nam pomoći da se osjećamo bolje, nego upravo suprotno. Naravno da netko tko se satima pripremao za snimanje uz čitav tim stručnjaka izgleda bolje nego vi raščupane kose u pidžami. Budite svjesni stvarnosti i odmaknite se od glamura i nerealnih očekivanja koje društvo nameće. Isto vrijedi i za filmove. Romantične blagdanske priče stvorile su nam sliku savršenih odnosa i obitelji, no to zaista ne postoji, stoga radije izaberite neku ležernu knjigu ili si pustite omiljenu glazbu koja dokazano popravlja raspoloženje.

Vratite se rutini

Kada se ne osjećate dobro, najbolje je imati male svakodnevne ritualne kojih se valja pridržavati. Ako ste za vrijeme blagdana gledali serije do dugo u noć, odite na počinak ranije i ranije započnite dan. Imat ćete dokazano više energije, a lakše ćete tako i uravnotežiti prehranu te naći vremena za tjelovježbu koja će vam pak pomoći da lakše zaspete. Pijte svakih sat do dva vremena čašu vode, a kasnu popodnevnu kavu radije zamijenite čajem, šalicom toplog mlijeka ili kakaom. Zadajte si male svakodnevne obaveze koje ćete lako ostvariti čime ćete se osjećati bolje.

Ne obazirite se na sve

Život je satkan od mnoštva malih stvari i koraka, stoga ga nemojte idealizirati uspoređujući se s drugima i zadavati si prevelike ciljeve čije će vas neostvarenje ispuniti tugom i nezadovoljstvom. Nemojte svoje raspoloženje vezati uz horoskope, vremenske prognoze ili potrošnju jer se time nepotrebno ograničavate. Ne kaže poslovica uzalud: “Ako budeš hodao samo za sunčanih dana, nikad nećeš stići do cilja”. Budite vi ti koji ćete pokrenuti sebe, a svojim pozitivnim primjerom dobru energiju širiti i na ostale. I zapamtite, svatko si ponekad može dopustiti da kaže “Pa što onda” umjesto da robuje očekivanjima i navikama.