Pet novogodišnjih odluka za kvalitetniji život u starijoj dobi

Jasmina Grgurić Zanze
2. siječnja 2018.
Novosti
A- A+

Mnogi u novu godinu zakorače s odlukama kojih će se nastojati pridržavati već od 2. siječnja pa masovno upisuju razne tečajeve, uplaćuju članarine za teretane, pepeljare pospremaju u ladice, kupuju tenisice za trčanje… Međutim, istraživanja pokazuju da se velika većina ljudi brzo vrati starim navikama, ali i da su starije osobe dosljednije u odlukama, ne samo zato što su zrelije, nego i svjesnije posljedica te si postavljaju skromnije ciljeve.

Čitanje je jedna od aktivnosti koje će vas motivirati (foto: J. Grgurić/Mirovina.hr)

Nova godina stigla je na naše pragove, a nakon dočeka i blagdanskog slavlja, 2. siječnja za mnoge osobe predstavlja ne samo kalendarsku, nego i psihološku prekretnicu u životu. Naime, najčešće od toga dana počinju se strogo pridržavati svega onoga što su u prethodnom razdoblju tako lako obećali ne samo sebi, nego i bližnjima. Dok jedni krenu s entuzijazmom ostavljati cigarete, trčati ili vježbati u teretani, drugi se nećkaju, sumnjajući u čvrstinu svoga karaktera te preispitujući  žele li se uopće odreći omiljenog poroka. Najčešće novogodišnje odluke koje donosimo su da ćemo smršavjeti, prestati piti i pušiti, početi vježbati, živjeti zdravije, štedjeti, biti bolji prema prijateljima….

Psiholozi smatraju da većina osoba podbaci u provedbi novogodišnjih odluka, posebno kada je o odricanju od raznih poroka riječ, jer nisu dovoljno promislili što žele time postići i osvijestiti potencijalne dobrobiti usvajanja zdravijih navika. Isto tako, faktor vezanja odluke za određeni datum u budućnosti je zapravo odgađanje, a problem se s vremenskim odmakom čini puno jednostavnijim i lakše rješivim. No, čini se kako se starije osobe lakše uspijevaju pridržati zadanih ciljeva, ne samo zato što su iskusnije, zrelije i svjesnije posljedica, nego i realnije pa imaju skromnije ciljeve i želje. Stoga u skladu s tim donosimo pet novogodišnjih odluka koje još stignete donijeti i ostvariti tijekom 2018. godine, a bit će vam svakako od koristi:

Savladajte Internet. Ako čitate ovaj tekst, onda ste svakako na dobrome putu. Sve više starijih osoba u Hrvatskoj uči i zna kako se služiti računalom zahvaljujući zahtjevima koje pred nas postavlja moderno doba. Pametni uređaji sve su dostupniji, komunikacija se u sve većoj mjeri seli u virtualnu sferu, društvene mreže jedina su veza s nekim starim prijateljima… I raznih besplatnih tečajeva je sve više, a osnovne stvari mogu nam pokazati i članovi obitelji. U svakom slučaju, oslobodite se straha od tehnologije i uzmite stvar u svoje ruke. Otvorite internet i u tražilicu upišite bilo koji pojam koji vam padne napamet. Ubrzo ćete s lakoćom surfati te samo jednim klikom biti nadomak recepata, učenja novih pojmova i najnovijih vijesti. Ukoliko ste usamljeni, razmislite o otvaranju profila na društvenim mrežama, a koji vam može omogućiti ne samo da se povežete s poznanicima i prijateljima, nego i da steknete nove. Naime, postoje razne grupe koje dijele interese i u koje se možete uključiti, od umjetnosti preko fotografije do duhovnosti.

Angažirajte se u društvu. Virtualni svijet ne može zamijeniti onaj stvarni, iako predstavlja dobru alternativu za teže pokretne osobe. Međutim, ako vas zdravlje i dalje služi nema razloga da se izolirate u svoja četiri zida. Možete početi češće posjećivati lokalne izložbe i društvena događanja, od koncerata do predstava, pri čemu je dosta besplatnih sadržaja. Danas više nije toliko neobično da se pojavite sami, tim više jer ćete tako lakše upoznati neku novu osobu. Društvene mreže mogu vam pomoći da doznate gdje se i kada što zbiva u vašoj blizini, a možete se uključiti i u neku lakšu volontersku aktivnost, književni klub, grupu za vježbanje ili jednostavno uplatiti godišnju člansku iskaznicu za knjižnicu. Sve su to razlozi da izađete iz kuće, isplanirate tjedan i doživite nešto novo usput.

Živite zdravije. Zvuči kao klišej, ali zaista se ne mora raditi o ničem ambicioznom. Već malo više voća, povrća i zdravih masnoća na tanjuru učinit će veliku razliku. I obrnuto, manje slatkiša, kolača i kasnih večera. Možete odrediti jedan dan u tjednu kada ćete si dati oduška i priuštiti omiljenu bogatu slasticu, ali ostale dane pokušajte jesti urednije. Isto vrijedi i za kretanje. To ne znači da morate kupiti nove tenisice i trčati ili vježbati. Već svakodnevna lagana šetnja ili rastezanje učinit će veliki pomak ne samo za vaše tijelo, nego i psihu. Za starije osobe preporučuje se i veći unos cjelovitih žitarica te ribe i vitamina. Dobro će vam učiti i malo više sna, a ako se zdravice ne želite odreći, ne morate. Potrudite se samo da nazdravljate iz manje čašice, a o pušenju već sve znamo. Ne zanemarite ni mentalno zdravlje koje ćete održati križaljkama i popularnim kartaškim igrama. A važna je i psiha. Naime, smatra se kako jedna od pet starijih osoba pati od anksioznosti ili depresije. Najbolje što možete učiniti kada vas nešto tišti je da se povjerite prijatelju ili članu obitelji. Nemojte svoje osjećaje i nesigurnosti držati za sebe.

Pripremite se za budućnost. Koliko god razmišljanje o starosti donosi briga, s njome ćemo se lakše suočiti ako nešto poduzmemo. Neke odluke bolje je na vrijeme donijeti pa možda nije loše da ovu godinu iskoristite barem za razmišljanje gdje se vidite za deset ili dvadeset godina i o tome razgovarate sa svojim supružnicima ili djecom. Naime, neki razmišljaju o prodaji kuće i preseljenju u stan, nekima se djeca dosele kako bi zadržali kuću, dok neki opet planiraju preseliti u dom za starije. Opcija je mnogo, od angažiranja osobe koja bi vas obilazila do udomiteljskih obitelji, a tu su i sustavi modernih uređaja za one koji žive sami kako bi mogli pozvati u pomoć pritiskom gumba kojeg stalno nose uz sebe. Do tada možete isprobati i uslugu dnevnog boravka. Nemojte se prepustiti slučaju, već se raspitajte za sve mogućnosti. Mnoge od njih su i besplatne.

Idite na liječničke kontrole. Starost ne znači bolest i ne trebate stalno živjeti u strahu da će vam nešto poći po zlu na zdravstvenom planu. Međutim, to ne znači da jednom godišnje ne možete posjetiti svog obiteljskog liječnika, napraviti krvnu sliku te u međuvremenu osluškivati promjene na svome tijelu. Godišnje sistematske preglede shvatite kao načine da ostanete zdravima i poboljšate ono što je manje dobro.

Zapamtite, svaki rad na sebi i međuljudskim odnosima učinit će vam život ljepšim i jednostavnijim, stoga krenite s onim što vas najviše veseli, a za čime ne želite kasnije žaliti jer ste jednom propustili učiniti. Čovjek nije robot pa ponekad najbolje što može napraviti je opustiti se, nasmijati, uživati u sunčanom danu, biti zadovoljan s malo i zahvalan što mu je sve to još uvijek – moguće.

Pet novogodišnjih odluka za kvalitetniji život u starijoj dobi
Popularno
Share via
Copy link
Powered by Social Snap