Nezgodne cijene: Trgovci bi već za dva mjeseca mogli iznose ponovno zaokruživati na brojku 9

Milan Dalmacija
27. prosinca 2022.
Novosti
A- A+

Prema podacima Hrvatske narodne banke, čak 95,7 posto cijena potrošačkih proizvoda završava znamenkom 9. Iako je zaokruživanje cijena zbog uvođenja eura zakonski zabranjeno, postoji mogućnost da će trgovci nakon uvođenja eura postupno tražiti načine da cijene ponovno zaokruže tako da završavaju brojkom 9. Stručnjaci procjenjuju da bi nove tzv. atraktivne cijene mogli viđati u eurima na policama već za dva mjeseca.

Kupnja u trgovini | Foto: Pexels

Iako je izrijekom vladajućih i posebnim zakonom zabranjeno zaokruživanje cijena zbog prelaska na euro, o čemu smo već pisali, u jeku inflacije mnogi građani smatraju kako cijene rastu upravo zbog toga. Ipak, iz Hrvatske narodne banke na svome HNBlogu, podsjećaju da bi u najgorem scenariju zaokruživanje cijena dovelo do rasta inflacije od 0,5 posto. Dodaju da je zbog velike konkurencije na malom tržištu malo vjerojatno da će svi trgovci zaokruživati cijene naviše.

– Doista, pri preračunavanju trenutnih atraktivnih cijena u eure dosad je prevladala namjera da kunske cijene ostanu na atraktivnim razinama. Kad bi trgovci nakon preračunavanja sve cijene prehrambenih proizvoda u eurima povećali na sljedeću atraktivnu razinu, to bi povećalo cijene hrane za 2,2 posto, bezalkoholnih pića za 2,6 posto te cijene alkoholnih pića za 1,8 posto. Doprinos rastu ukupne inflacije zbog zaokruživanja cijena hrane te pića u takvom pesimističnom scenariju iznosio bi oko 0,5 postotnih bodova, navode Ivan Mužić i Andreja Pufnik, autori teksta “Mogući učinci zaokruživanja cijena prehrambenih proizvoda pri uvođenju eura na inflaciju”.

Skoro sve cijene završavaju na 9

Novčanice kuna na okupu
S ovim nema zabune: Napravili smo detaljnu tablicu preračunatih kuna u eure po službenom tečaju

Osim toga, ističu, inflacija bi mogla odvratiti trgovce na dodatno zaokruživanje cijena. No, navode kako u praksi postoje tri vrste atraktivnih cijena. Prve su psihološke cijene, koje se koriste s uvjerenjem da kupci manje pažnje obraćaju na brojke iza znaka decimale, primjerice 9,99 kuna. Druge su frakcijske cijene, koje pojednostavljuju vraćanje ostatka, primjerice 15,50 kuna, dok su posljednje egzaktne cijene, koje se obično rabe za veće iznose poput 55 ili 120 kuna, prenosi Novi list.

– Raspoloživi podaci potvrđuju da je zaokruživanje cijena na atraktivne razine doista prevladavajuća praksa u domaćim maloprodajnim lancima. Čak 95,7 posto cijena analiziranih prehrambenih proizvoda iz domaćih maloprodajnih lanaca završava znamenkom 9, a dodatnih 2,8 posto cijena završava znamenkom 0, dok na sve ostale završne znamenke (osim 9 i 0) otpada samo 1,5 posto svih cijena. Promatraju li se obje znamenke iza decimalnog zareza, vidljivo je da više od 77,5 posto cijena prehrambenih proizvoda završava znamenkama 99 te još 10 posto znamenkama 49, navode Mužić i Pufnik.

Iako je preračunavanje cijena u eure jasno regulirano, točno utvrđenim tečajem po kojem smo i mi napravili tablicu koju možete pogledati ovdje, upozoravaju da to ne isključuje mogućnost naknadnog prilagođavanja cijena u eurima, nevezanog za inflaciju ili druge faktore koji utječu na cijene. U prijevodu, nakon nekog vremena bi u trgovinama ponovno mogle dominirati cijene koje završavaju znamenkom 9.

Nove cijene za dva mjeseca

Mužić i Pufnik navode da bi procijenjeni učinak takvog zaokruživanja bio jednak mjesec i pol prosječne inflacije cijena prehrambenih proizvoda u proteklih godinu dana, dok bi za čak 80 posto proizvoda cijene mogle dostići novu atraktivnu razinu za najviše dva mjeseca, ako nastave rasti trenutnim tempom.

– Trenutno povišena inflacija stoga bi, pomalo paradoksalno, mogla umanjiti potrebu za eventualnim dodatnim povećanjem cijena kako bi dostigle novu atraktivnu razinu”, zaključuju autori HNBloga.

Popularno
Copy link
Powered by Social Snap