Znate li koje su najpopularnije vrtne “tegle” u domovima umirovljenika? Evo zašto baš svaki dom mora imati svoj vrt

Dora Šušković Stipanović
16. svibnja 2020.
Zdravlje
A- A+

Kako ljudi stare, brojna oboljenja poput artritisa, osteoporoze ili srčanih stanja predstavljaju izazov za održavanje tjelesne aktivnosti. Seniori trebaju pronaći hobije koji im mogu pomoći održati kondiciju i psihički ih stimulirati bez previše tjelesnog opterećenja. Srećom, sada je savršeno doba godine da starije odrasle osobe sudjeluju u takvoj aktivnosti: vrtlarstvu.

Photo: Flickr

Vrt u domovima umirovljenika

Ne postoji ništa slično izlasku u vrt. U bilo kojoj dobi vrtlarenje je jedna od najboljih aktivnosti kojom se možemo baviti na svježem zraku. Stimulira sva osjetila, budi našu povezanost s prirodom i nama samima te nas nagrađuje svježim cvijećem i hranjivim voćem i povrćem. Možete osjetiti neposredne prednosti provođenja vremena na otvorenom, uživajući u ljepoti biljaka i radeći nešto produktivno. Vrtlarstvo njeguje naše umove, tijela i duše. Zbog toga je važno i da osobe treće životne dobi imaju priliku vrijeme provoditi u vrtu.

U inozemstvu, većina ustanova za njegu starijih osoba ima neke vrste vrtova, a njihove dobrobiti nisu samo estetske. Vrtlarstvo može donijeti mnoge važne benefite za zdravlje i emocionalno dobrostanje korisnika u domovima umirovljenika. Vrt im često omogućuje da se osjećaju više kao kod kuće jer je većina starije populacije odrastala na obiteljskim poljoprivrednim zemljištima.

Photo: Pxfuel

Duševno zdravlje

Pravilno održavanje vrta zahtjeva ulaganje truda i predanosti što ga čini izvrsnim projektom za ljude koji se žele osjećati angažirano. Tjelesna i umna aktivnost održava pozitivno raspoloženje i kognitivne funkcije. Na vrt pun cvijeća ili hrane možete biti ponosni.

Danas, psiholozi izvještavaju da neki aspekti vrtlarenja mogu povećati samopoštovanje ljudi. Studija sa Sveučilišta Stanford, objavljena u Proceedings of the National Academy of Science, otkrila je da izlaganje prirodi na svega 90 minuta može umanjiti depresiju i poboljšati opće mentalno blagostanje.

Londonska studija zabilježila je da redovno vrtlarenje podiže razinu serotonina, hormona sreće, a sukladno tome smanjuje depresivna i tjeskobna stanja. Naime, tlo je ispunjeno različitim bakterijama, a jedna od njih, Mycobacterium vaccae, može djelovati kao prirodni antidepresiv!

Photo: Kenan Kitchen (Unsplash)

Pacijenti s demencijom također imaju koristi od vrtlarenja. Hortikulturna terapija pomaže im da nauče nove, odnosno povrate izgubljene vještine. Također, pomaže u poboljšanju pamćenja, povećava raspon pozornosti, smanjuje frustraciju i bijes, ponovno uspostavlja osjećaj odgovornosti i poboljšava društvenu interakciju.

Fizičke dobrobiti vrtlarstva

Vrtlarstvo je sjajan način da osobe treće životne dobi postignu prijeko potrebnu fizičku aktivnost koja je dobra za rast mišića i zdravlje srca. Centri za kontrolu i prevenciju bolesti navode vrtlarstvo kao preporučenu vježbu za jačanje za osobe starije od 65 godina. 

Vrtlarstvo ima puno zdravstvenih i terapijskih prednosti za starije osobe. Kretanje u vrtu izvrstan je oblik fizikalne terapije i vježbanja. Svaki pokret koji radite tijekom vrtlarenja stvara snagu, fleksibilnost, izdržljivost i povećava aerobne sposobnosti. Vrtlarstvo je stimulirajuća tjelesna aktivnost u kojoj bi mnoge osobe starije životne dobi mogle nastaviti uživati i u domovima umirovljenika, kada bi domovi u Hrvatskoj imali vrtove kao oni u inozemstvu. U našoj se državi, ipak, može naići na pojedinačne slučajeve starijih osoba koje sade cvijeće ili povrće na balkonu svoje sobe u domu umirovljenika. Tako su nam umirovljenice Vera, Vanja i Štefanija, pokazale svoje male vrtove o kojima brinu i zbog kojih se u domu umirovljenika osjećaju kao “svoj na svome”.

Sanjate o vrtu? Korona i život u stanu više nisu izlika - voće, povrće i začine možete uzgojiti na vlastitom balkonu!

Bivanje na suncu pomaže vašem tijelu da proizvodi više vitamina D. On je pak apsolutno neophodan za zdravlje kostiju i imunološkog sustava. Samo ne zaboravite staviti kremu za sunčanje! Učestala izloženost suncu i vitaminu D smanjuje vjerojatnost da ćete razviti osteoporozu, a redovito vježbanje, kroz vrtlarenje, može ojačati vaše kosti i mišićni sustav.

Još jedna zanimljiva znanstvena činjenica, vrtlarenje smanjuje mogućnost srčanog ili moždanog udara! U istraživanju objavljenom u časopisu British Journal of Sports Medicine, znanstvenici su otkrili da, kod osoba iznad 60 godina, vrtlarenje smanjuje opasnost od srčanih i moždanih udara za čak 30%.

Povišene gredice idealan su vrt za starije

Starijim se osobama preporuča korištenje podignutih vrtnih sanduka, odnosno povišenih gredica. Na taj se način ne moraju saginjati niti čučati što predstavlja veliko opterećenje za njihovu kralježnicu i dovodi do nepravilnog držanja, boli i nepotrebnih ozljeda. U vrtlarenju na povišenim gredicama mogu sudjelovati i osobe u invalidskim kolicima te teško pokretne osobe. Iz tog razloga, povišene gredice treba napraviti u visini struka ili invalidskih kolica.  One će smanjiti naprezanje što je posebno korisno za starije osobe s bolovima u leđima i zglobovima.

Osim zdravstvene dobrobiti za starije osobe, uzdignute su gredice dobar način za poboljšanje drenaže, kvalitetnije tlo i sprečavanje dolaska nametnika poput voluharica i puževa.