Sigurno ih imate u hladnjaku, a jako su dobra za zdravlje starijih. Evo zašto!

Jasmina Grgurić
19. ožujka 2019.
Zdravlje
A- A+

Jaja zasigurno spadaju u jednu od omiljenih namirnica koje gotovo svakodnevno imamo u našim hladnjacima. Ona su glavni sastojak omiljenih jela, ali volimo ih i kao zaseban obrok pripremljen na razne načine. Međutim, baš kao i kod priče o maslacu i svinjskoj masti, koji se čas preporučuju kao zdravi, a čas ne, tako je i s jajima. Problem je prije svega u tomu što sadrže kolesterol, što nipošto ne znači da nisu dobra za naše zdravlje, posebno za starije osobe, ali u ograničenim količinama. Kao, uostalom, i sve ostalo.

Foto: Pixabay

Pa, koja je onda prava istina o jajima, koliko ih trebamo jesti, kako pripremati i zašto su korisna posebice po naš stariji organizam? Odgovor na sva ta pitanja nedavno su dali njemački nutricionisti.

Količina kao ključ zdravlja

Za početak, treba vidjeti koliko jedno jaje sadrži kolesterola, a to je oko 400 miligrama. Međutim, profesor Berthold Koletzko, šef nutricionističkog odjela Dječje sveučilišne bolnice u Müenchenu kaže da dvije trećine kolesterola u krvotoku proizvodi organizam sam pa onaj iz jaja ima manju ulogu u metabolizmu nego što ljudi misle.

Ipak, iz Njemačkog nutricionističkog društva preporuka je da se ne jede više od tri jaja tjedno, šti se čini vrlo malo, tim više jer se u tu količinu ubrajaju i jaja kao sadržaj ostalih namirnica koje konzumiramo tijekom tog tjedna, kao što su majoneza, kolači i ostalo.

No, to bi bilo dosta teško izbrojati pa je propisanu količinu lako premašiti, premda nam se ni tada neće dogoditi ništa strašno. Ove preporuke prvenstveno se trebaju držati osobe koje imaju povišeni kolesterol ili ostale kardiovaskularne poremećaje. Zdrave osobe, kažu stručnjaci, smiju jesti i više od tri jaja tjedno, naravno uz balansirani ostatak prehrane.

Hrana za mozak koja pogoduje živčanom sustavu

A sada dolazimo i do dijela bitnog za starije osobe. Naime, jaja ne sadrže naravno samo kolesterol, nego i proteine te vitamin A koji je izvrstan za naše oči, kožu i imunološki sustav. Također, sadrže i lecitin – hranu za mozak – koji pogoduje našem živčanom sustavu zbog čega se jaja preporučuju starijim osobama.

Lecitin prevenira neurološka oboljenja, a ono što je posebno zanimljivo jest da smanjuje upravo razinu kolesterola. Također, sprječava stvaranje žučnih i bubrežnih kamenaca, sprječava aterosklerozu, dobar je za jetru te kako je već rečeno, kao hrana za mozak povoljno djeluje na pamćenje.

Svakako pri konzumaciji valja paziti i na način pripreme te izbjegavati jaja pržena u ulju, stoga je zdravije jesti ih kuhana. Jaja treba termički dobro obraditi kako bi se ubila eventualna salmonela. Ako se želite uvjeriti je li jaje svježe, najbolje je uroniti ga u čašu vode. Ostane li na dnu, svježe je, a izroni li skroz na površinu najbolje ga je baciti. Ukoliko tek lagano krene prema površini, valja ga dobro ispeći ili skuhati.