Telefonsko sklapanje ugovora s teleoperaterima: ‘Kako se pljačke mogu stopirati?’

Ivana Moslavac
11. prosinca 2025.
Novosti
A- A+

Umirovljeniku je teleoperater putem telefona prodao novu uslugu za internet, televiziju i telefon, a on uopće nije bio svjestan da je za to sklopio ugovor. Nije mu naknadno dostavljen ugovor o usluzi te ga nije mogao ni pročitati ni potpisati. Sklapanje ugovora trebalo bi biti transparentno i pošteno, kako kaže SUH-ova pravnica Vanda Crnjac Pauković te donosi savjete o pravima za sklapanje i raskidanje ugovora.

Umirovljenik razgovara na telefon

Umirovljenik razgovara na telefon | Foto: Canva

Teleoperateri putem telefona nude razne usluge, a pri prodaji često ne objasne što točno prodaju pa mnogi iz nedostatka znanja ili naivnosti pristanu na uslugu. Postoje i oni koji imaju namjeru prevariti osobu s ‘druge strane’ slušalice, a često su žrtve toga upravo starije osobe. Jednom umirovljeniku tako su prodali novu uslugu za internet, televiziju i telefon, a na sve se Pravnom savjetovalištu Sindikata umirovljenika Hrvatske (SUH) požalilo njegovo dijete. Odgovor donosi pravnica Vanda Crnjac Pauković.

‘Sklapanje ugovora trebalo bi biti transparentno i pošteno’

Umirovljeniku nakon telefonske ‘prodaje’ nije naknadno dostavljen ugovor o usluzi te ga nije mogao ni pročitati ni potpisati. Dijete umirovljenika obratilo se SUH-u kako je prijevara obmanuti umirovljenike koji uopće nisu svjesni da su sklopili ugovor o usluzi s teleoperaterom. Zanima ga na koji način se ovakve ‘pljačke’ mogu stopirati.

– Mogućnost sklapanja ugovora na daljinu utemeljeno je u našem nacionalnom zakonodavstvu, kao i u zakonodavstvu Europske unije. Kod nas tu materiju regulira važeći Zakon o zaštiti potrošača. Sklapanje ugovora trebalo bi biti transparentno, pošteno i pravedno. Sklapanje ugovora na daljinu započeto je prihvatom ponude, ali takav ugovor se smatra konačno sklopljenim tek kada operatoru, nakon primitka ugovorne dokumentacije, dostavite potvrdu Vaše suglasnosti na sklapanje ugovora, objašnjava SUH.

Ugovor sklopljen na daljinu moguće je jednostrano raskinuti u roku od 14 dana od dana sklapanja, ne navodeći razloge, bez ikakvih troškova, osim izravnih troškova povrata opreme. Ovo pravo je posebno važno u situacijama kada potrošači smatraju da su prevareni. U takvim se situacijama njihovo pravo na odustanak od sklopljenog ugovora produžuje, ističu iz SUH-a.

‘Potrošač ima pravo na raskid i povrat sredstava’

Potrošači imaju pravo na jasne, točne i razumljive informacije prije sklapanja ugovora, uključujući informacije o pravu na odustanak od ugovora. Ako potrošač nije primio ove informacije, kako kažu iz SUH-a, ima osnovano pravo na odustanak od kupnje u dužem roku od 14 dana.

Lažni liječnici umirovljenicima uzeli na tisuće eura: Ove telefonske prijevare sve su češće

– Trgovcu se možete obratiti prigovorom. Ako je ugovor sklopljen kao rezultat obmanjujuće ili agresivne prakse, potrošač ima pravo na raskid ugovora i povrat sredstava. Ako s time ne uspijete, možete se obratiti nadležnim tijelima, kao što su Državni inspektorat i udruge za zaštitu potrošača. Također, postoji mogućnost izvansudske nagodbe putem tijela za alternativno rješavanje potrošačkih sporova, kažu iz SUH-a.

Dodatno su pojasnili kako je teleoperatera moguće tužiti Općinskom sudu, ako je počeo naplaćivati uslugu u vezi koje je korisnik usluge prevaren sklapanjem ugovora na daljinu. U parničnom postupku pokrenutom protiv trgovca ili operatera sredstava daljinske komunikacije zbog povrede prava potrošača teret dokaza u pogledu postojanja prethodne obavijesti, pisane potvrde prethodne obavijesti i pridržavanja rokova ispunjenja ugovora sklopljenog sredstvima daljinske komunikacije je na trgovcu, odnosno operatoru sredstava daljinske komunikacije, objašnjavaju iz SUH-a. Putem telefona događaju se različite obmane starijih koji često tako ostanu bez novca, a ovdje možete čitati o jednoj od njih.

Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.

Popularno
Copy link
Powered by Social Snap