Komični kvarovi i niska potrošnja: Kultni Fićo nije ‘išao s mjesta’, ali su ga svi voljeli

Matej Markovinović
30. srpnja 2023.
Novosti
A- A+

Zastava 750, automobil poznatiji na našim prostorima kao Fićo, bio je pravi simbol motorizacije Jugoslavije nakon Drugog svjetskog rata. Radilo se o automobilu jednostavnog dizajna koji je bio pristupačan prosječnom građaninu, a koji je opet bio ekonomičan. Fićo je svakako imao svoje ‘mušice’, zbog kojih je i postao svojevrsna ikona jugoslavenske pop kulture.

Zastava 750. Screenshot: YouTube

U srcu bivše Jugoslavije, jedan automobil ostavio je dubok trag u povijesti automobilske industrije regije. Ne, nije riječ o Golfu ‘kecu’ iz TAS-a ili pak Stojadinu, riječ je o Zastavi 750, modelu koji je postao simbol motorizacije naroda te privrednog i tehničkog razvoja Jugoslavije nakon Drugog svjetskog rata.

Povijest Zastave 750, automobila koji je kolokvijalno zvan ‘Fićo’, počinje 1953. godine, kada je tvornica Zavodi Crvena Zastava u Kragujevcu u Srbiji, potpisala licencni ugovor s talijanskim proizvođačem automobila Fiat. Taj potez bio je ključan za daljnji razvoj jugoslavenske automobilske industrije i proizvodnje dostupnih automobila širokim masama. Prvi je prototip predstavljen javnosti 1955. godine, a dvije godine kasnije započela je serijska proizvodnja ovog malog gradskog automobila. Fićo je, inače, dijelio štošta toga s Fiatovim modelom 600, uz nekoliko preinaka za jugoslavensko tržište.

Od nacističkog projekta do kultnog statusa: Ovo je priča iza legendarne Volkswagen Bube

Auto, reklo bi se, nije bio ‘ništa specijalno’, kako za današnje, tako i za tadašnje standarde. Bio je to automobil jednostavnog dizajna, pouzdan u vožnji i pristupačan prosječnom građaninu. Pokretan je motorom zapremine 767 ccm, koji je razvijao skromnih 25 konjskih snaga. Performanse su bile slabije, ali ljudima to nije smetalo. Najbitnije je bilo da je ekonomičan i da se dijelovi mogu kupiti na – kiosku. Upravo je zbog svoje ekonomičnosti i lake dobavljivosti dijelova bila popularna među građanima bivše Jugoslavije.

Štoviše, Fićo je bio toliko popularan da ga je dugi niz godina koristila policija, vojska i hitna služba, a do 90-ih se godina koristio za obuku novih vozača. Mnogi, stoga, rado prepričavaju kako su oni polagali na Fići s nekim komičnim kvarovima, a da današnja djeca imaju moderne automobile s raznim pomoćnim tehnologijama i dalje ‘muku muče’ s polaganjem.

Fićo se proizvodio do 1985. godine, a popularnost mu je pala nakon što je predstavljena Zastava 101 i popularni Yugić, ali ga se ljudi uglavnom nisu rješavali nego oglasnicima nego su ga samo prosljeđivali svojoj djeci koja su tek položila.

Copy link
Powered by Social Snap