Crveni meteoalarm za Hrvatsku: Stariji, ovih 10 savjeta će vas rashladiti!

Jasmina Grgurić
1. kolovoza 2018.
Novosti
A- A+

Crveni meteoalarm zahvatio je Hrvatsku koja priliku za osvježenje nema ni noću. Meteorolozi predviđaju da ćemo se do pravog osvježenja ipak još malo morati strpiti. Do tada, donosimo deset savjeta koji će starijim osobama pomoći da ovaj toplinski val pretrpe koliko- toliko svježi.

Ilustracija: Pixabay

Crveni meteoalarm upalio se za danas i sutra u Hrvatskoj, a zahvaća Riječku, Kninsku, Splitsku i Dubrovačku regiju te Sjevernu Dalmaciju i sve otoke. Upozorenja nema jedino za Gospiću regiju, dok umjerena opasnost od vrućina vlada u ostatku Hrvatske. Slična situacija čeka nas i sutra, s jedinom iznimkom na gospićkom području gdje će se vrućine također pojačati.

Patimo se zbog najnižih temperatura

Temperatura zraka ne prelazi 35 stupnjeva u zapadnim krajevima, dok se na kopnu ‘maksimalac’ kreće jedva iznad 30°C. Rekli bismo, uobičajeno za kolovoz, ali to nas ne bi trebalo zavarati. Ono što stvara znatno veći osjećaj vrućine nisu najviši, nego najniži stupnjevi koji ni po noći i ujutro ne donose nužno osvježenje. Tako je u Istri te srednjoj i južnoj Dalmaciji ‘minimalac’ svega 27 do 28 °C, dok na kontinentu jedva pada ispod 20, uz izrazito veliku količinu vlažnog i sparnog zraka. Proteklih noći u u Zagrebu je zabilježeno visokih 28 stupnjeva, a na Hvaru čak 30 °C.

Meteorolozi ističu kako će ovaj toplinski val, uz manje oscilacije, potrajati do kraja tjedna. Ipak, prema prognozi DHMZ-a već bi sutra u unutrašnjost zemlje trebalo stići osvježenje.

“Na kopnu djelomice sunčano uz promjenljivu naoblaku te mjestimičnu kišu, pljuskove i grmljavinu, a osobito u istočnim krajevima pljuskovi mogu biti izraženi. Na Jadranu pretežno sunčano i vruće, ali je poslijepodne moguć poneki pljusak, ponajprije na sjevernom dijelu. Vjetar u unutrašnjosti većinom slab. Na Jadranu ujutro umjerena, na sjevernom dijelu i jaka bura, sredinom dana će oslabjeti, a u Dalmaciji okrenuti na sjeverozapadnjak. Najniža temperatura od 16 do 21, na Jadranu od 24 do 27. Najviša dnevna od 26 do 30, a na Jadranu od 32 do 35 °C” -prognoza je DHMZ-a za sutra.

Iako ne treba stvarati paniku, crveni meteoalarm vremenske prilike definira kao izuzetno opasne. Velika šteta i nezgode su moguće na velikom području i to u većini slučajeva s opasnošću po život. Stoga je jako važno slijediti savjete i upute.

Rashladite se na više načina

Toplinskom udaru najpodložnije su starije sobe, zato što se njihove tijelo ne može tako lako prilagoditi visokim temperaturama i njezinim promjenama. Razloge treba tražiti i u kroničnim oboljenjima, ali i u nekim lijekovima koji ne pomažu prilagodbi vrućinama. Također, izloženi su većem riziku od dehidracije. Najbolji savjet za naše stare je da se drže hlada i klone se težih naprezanja i poslova. Kako bi vam bilo što ugodnije u zatvorenom prostoru, donosimo deset savjeta koji će pomoći da se rashladite i ostanete koliko-toliko svježi unatoč paklenim vrućinama.

  1. Pijte puno hladne vode pomalo tijekom dana, a ne samo kada ste žedni. Po vrućinama obavezno izbjegavajte alkohol i kofein.
  2. Jedite male zaleđene zalogaje poput domaćih voćnih sladoleda na štapiću, lagano zamrznutog voća i slično.
  3. Izbjegavajte teška jela poput pečenke i umjesto njih izaberite ona laganija, kao što su tjestenina ili salata od piletine.
  4. Stavite hladni ručnik iza vrata i uz sebe držite bocu hladne vode kako biste s vremena na vrijeme rashladili ručnik.
  5. Dok sjedite, namačite stopala u hladnoj vodi, ali ne prehladnoj.
  6. Kuću ili stan držite rashlađenima koliko je to moguće, najbolje spuštanjem roleta u vruće doba dana, čak i kada vam sunce ne tuče direktno u prozore.
  7. Nosite laganu odjeću svijetlih boja od prirodnih materijala. Slojevi su dobrodošli i preko ljeta kada se stvori razlika u temperaturi tijekom večernjih i ranojutarnjih sati.
  8. Provedite dio vremena u rashlađenim prostorijama, poput knjižnice, kafića, šoping centra ili boravka za starije. Naravno, ako ste u mogućnosti hladovinu možete potražiti i u parku ili uz rijeku.
  9. Tuširajte se u mlakoj, a ne u hladnoj ili vrućoj vodi. Neka njezina temperatura bude malo ispod one vašeg tijela.
  10. Noću se pokrivajte rashladnim pokrivačima od prirodnih materijala i maknite višak poplona i jastuka iz kreveta kako biste rashladili tijelo.