Kako preventivno djelovati protiv ovih 6 karakterističnih zdravstvenih problema kod starijih

Josip Mihaljević
30. srpnja 2018.
Zdravlje
A- A+

Zahvaljujući velikom napretku u znanosti, ljudi žive sve duže. Problem je u tome što nije baš svako tijelo dizajnirano da živi stotinjak godina. Neki imaju genetske predispozicije za takvo dugačko putovanje, ali većina nas nije toliko sretna. Ipak, to ne znači da ne možete “varati”. Prehrana i vježba mogu biti odlična oružja protiv starosti, a vjerujemo da vam je poznata ona dobra stara “bolje spriječiti nego liječiti”.

orasi

Foto: Pixabay

Što je više starijih ljudi na svijetu, to su bolnice pod većim pritiskom. Rekordan broj ljudi doživljava 100. godinu posvuda na svijetu, a ako je vjerojati prognozama – taj broj će samo rasti i rasti, piše mirror.co.uk.

Što vam je tijelo starije i što manje brinete o njemu, imate veću šansu zaraditi neke od ovih zdravstvenih poteškoća: rak prostate, artritis, razne bolove u leđima, inkontinenciju, gubitak sluha ili rak pluća.

Vaša je dužnost brinuti se o svom zdravlju, a sve ove nabrojane probleme možete izbjeći prije nego što vam se dogode, a reći ćemo vam i kako.

1. Rak prostate

Najčešći rak kod muškaraca starijih od 75 godina. Nuspojave su inkontinencija i erektilna disfunkcija.

Kako spriječiti?

  • Jedite orašasto voće. Britanski znanstveni časopis koji se bavi tumorima ima nekoliko zanimljivih saznanja što se tiče prevencije raka prostate. Ukoliko jedete približno 100g orašastog voća (orah, lješnjak, pistachio, badem) učinit ćete si veliku uslugu. Oni koji su, nakon dijagnoze, jeli orašasto voće u preporučenoj dozi pet puta tjedno, imali su masivnu 34% manju stopu smrtnosti. U tijelu postoje stanice koje su prirodno otporne na inzulin i smatraju se glavnim uzrokom u razvoju raka prostate, a orašasti plodovi su bogati nutrijentima koji reguliraju inzulin na prirodan način što ga čini efikasnijim.
  • Jedite crvene šljive. Istraživači sa Sveučilišta u Texasu tvrde da kemikalije u crvenim šljivama sprječavaju rast stanica tumora za čak 80% u laboratoriju!
  • Tablete mogu pomoći. Istraživači su mišljenja da će svi muškarci kad tad dobiti rak prostate, samo ako požive dovoljno dugo. U jednom istraživanju u kojem je sudjelovalo 1400 ispitanika, znanstvenici su saznali kako ljudi koji često piju aspirin imaju duplo manje šanse razviti rak prostate naspram onih koji to ne rade. Aspirin blokira produkciju COX-2 enzima koji u velikim količinama mogu napraviti veliku štetu organizmu i prouzročiti razvoj stanica raka.

2. Artritis

Otprilike 350 milijuna ljudi diljem svijeta boluje od artritisa, a stručnjaci predviđaju da bi kroz 50-ak godina svaka peta osoba mogla imati ovu bolest zglobova.

Kako spriječiti? 

  • Plivajte. Najveća preporuka kod izbjegavanja artritisa – jačajte zglobove. Plivanje je odličan izbor, iako ga ne mogu baš svi ljudi uklopiti u svoju tjednu rutinu. Težak život pun rada sigurno je ostavio posljedice na vama koje moraju u potpunosti zacijeliti da biste bili sigurni. Nezacijeljene ozljede su najplodnije tlo za bol u staroj dobi.
  • Jedite češnjak, crveni luk i poriluk. Navedene namirnice pobrinut će se za vaše hrskavice u zglobovima, a posebno su efikasne kod starijih žena i očuvanje kukova.
  • Pazite na kilažu. Znate onaj trenutak kad stanete na vagu i kazaljka odmah poleti daleko više nego što imate kilograma? To je zbog sile otpora koju svojim stupanjem na vagu pružate prema zemlji pa vam vaga u prvoj sekundi poludi. Sad zamislite da hodate na vagama, niti na jednom koraku neće biti vaša težina, nego puno veće brojke. Kada trčite, vaši zglobovi u koljenima podnose od sedam do devet puta težinu vašeg tijela – ukoliko imate viška kilograma to će se itekako osjetiti. Pretili ljudi imaju veće šanse dobiti artritis, budući da su im zglobovi konstantno pod većim naporom.

3. Bolovi u leđima

Pojave se iznenada i mogu drastično utjecati na planirane aktivnosti i raspoloženje. Preko 70% starijih od 55 godina javlja da se susreću s problema u leđima. Morate izgraditi mišićnu jezgru kako bi izbjegli ovu neugodnu pojavu i bili među sretnih 30%.

Kako spriječiti?

  • Akupunktura, “stara kineska alternativna medicina” koja uključuje zabadanje sićušnih igala u leđa, proteklih nekoliko godina postaje sve više prihvaćena. Prema jednom istraživanju, 40% podvrgnutih javlja da su im problemi s leđima “nestali”, a 25% tvrdi da su im se drastično smanjili.
  • Male vježbe čuda rade. Ujutro, dok perete zube, pokušajte stajati na jednoj nozi. Tri minute nije puno, a stajanjem na jednoj nozi će vam raditi mišići u abdobenu koji štite kralježnicu. Ova kratka vježba može biti jako efikasna i poboljšati vašu ravnotežu. Što više varijacije, to su rezultati bolji.
  • Nemojte biti pogrbljeni. Pokušajte što manje vremena provoditi pogrbljeni. Ukoliko često sjedite, postavite si ogledalo kod omiljenog mjesta. Na njemu točno možete vidjeti koliko vam je kralježnica savinuta dok sjedite. Svaki put kada primjetite, ispravite se i pokušajte biti što duže ispravljeni. Ukoliko budete imali sreće, razvit ćete naviku “provjere”, a vaša leđa će vam na duge staze biti zahvalna.

4. Inkontinencija

Ukoliko želite izbjeći pelene u starijoj dobi, morate početi sada. U Ujedinjenom kraljevstvu, svaka četvrta osoba starija od 60 ima neku vrstu problema sa slabim mjehurom i ta će brojka samo rasti.

Kako spriječiti? 

  • Stisnite! Vježbe mišića oko pelvisa se zovu i Kegelove vježbe. Teško je opisati kako ih točno napraviti “na zapovijed”, ali radi se o tome da pokušate napraviti isti mehanizam kao da usred mokrenja prestane mokriti. Napravite desetak Kegelovih tri puta na dan i ostvarit ćete veću kontrolu nad mišićima koji odlučuju kada se možete olakšati, a kada ne. Uz to, trebali bi razviti i veću kontrolu nad seksualnim aktivnostima, tako da vam i to može biti samo dodatna motivacija.
  • Pijte puno vode. Izbjegavati vodu se može činiti kao lukav način da “ne morate non stop na WC”. Ali to je totalno krivo, budući da će vam urin biti u većoj koncentraciji. Koncentrirani urin više iritira mjehur, što naposlijetku dovodi do veće inkontinencije.
  • Savjetujte se s liječnikom. Većina starijih ljudi se može “pohvaliti” raznovrsnim koktelom lijekova koje pije, a oni mogu biti uzrok problema budući da su puni nuspojava i znaju čudno reagirati međusobno. Liječnik će vam dati najbolji savjet, možda je vrijeme da promijenite jedan lijek za drugi, a sigurni smo kako će vam preporučiti da pazite s kilažom, budući da veći trbuh predstavlja veći napor za abdomen koji pritišće mjehur i to vodi do problema.

5. Rak pluća

Rak pluća ubija više muškaraca nego sljedeća četiri najrasprostranjenija raka ZAJEDNO.

Kako spriječiti?

  • Mlijeko čička. Iznimno zdrava namirnica koja će vam zaštititi i pluća i jetru, kažu istraživači sa Sveučilišta u Coloradu. Silibinin, spoj u čičkovom mlijeku, zaustavlja čak trećinu raka pluća nakon 18 tjedana kontinuirane uporabe. Njegovi sastojci sprječavaju razvoj dva nepoželjna enzima koja poboljšavaju rast raka u plućima.
  • Jedite kao kauboj. Od previše graha možda izgubite malo ugleda u društvenom smislu, ali ćete dobiti duplo u zdravlju. Znanstvenici su usporedili dijete više od 3000 muškaraca u periodu od 12 mjeseci i došli do zanimljivog otkrića. Čini se da rak pluća zaobilazi ljude koji jedu puno graha, kupusa i kelja. Posebno efikasan je grah na bazi soje, a možete se prebaciti i na mlijeko od soje za dodatnu zaštitu.

6. Gubitak sluha

Presbikuza, odnosno gubitak sluha karakterističan za stariju dob, događa se kada vaše unutarnje uho prestane mozgu slati signale da je nešto čulo. Više od 70% starijih od 70 ima određen stupanj gubita sluha.

Kako spriječiti? 

  • Nasmiješite se. Ne šalimo se, smijeh napinje mišiće u vašem slušnom kanalu, a to ima sjajnu posljedicu. Uho je jako receptivan organ, ali mozak je taj koji bira što će “čuti”. Trenutačno ste izloženi velikoj količini buke koju formalno ne čujete, ali vaše uho svejedno procesuira. Te niske frekvencije tijekom godina naprave štetu koja naposlijetku vodi do gubitka sluha. Osmijeh “ublažuje” tu buku za otprilike 20 decibela, a to ne znači da non stop morate hodati sa smješkom. Dovoljno je istrenirati mišiće u uhu, a oni će preuzeti posao na sebe i za ubuduće.
  • Pravilo 60:60. Prilikom gledanja televizije ili slušanja glazbe, koristite se pravilom 60:60. Nemojte pojačavati nikad preko 60% maksimalne glasnoće i nakon svakih 60 minuta, uzmite nekoliko minuta tišine kao odmora.
  • Nemojte koristiti štapiće za uši. Oduprite se i nemojte koristiti štapiće za uši. Oni su najčešći uzrok infekcija u uhu i možete si potrgati bubnjić. Čak je Europska komisija nedavno predložila zabranu proizvodnje štapića za uši. Zapamtite ovu mantru: nemojte ništa manje od svog lakta pokušati stavljati u svoje uši i bit ćete u redu.