Oprez: Prekomjerna težina može vam se prišuljati u starosti

Josip Mihaljević
20. svibnja 2018.
Zdravlje
A- A+

Prehrambene navike u Hrvata su, zbog financijske situacije, u najmanju ruku loše. Prehrana bogata životinjskim mastima i prerađenim šećerima, a siromašna vlaknima može dovesti do prekomjerne tjelesne težine, koja za sobom vuče čitav niz rizika i posljedica.

debljina

Foto: Pixabay

Kada vam stara dob u kombinaciji s prekomjernom tjelesnom težinom pokucaju na vrata, u velikoj ste opasnosti. Starenje je prirodan proces koji ne možete obrnuti, ali pretilost je nešto što ostaje u vašim rukama. Možete djelovati preventivno, ili čak obrnuti proces.

Doktor Brian Muthbali pretilost definira ovako: “Pretilost se mjeri s indeksom tjelesne težine, tj., težina u kilogramima podijeljena s visinom u kvadratnim metrima. Bilo tko s indeksom tjelesne težine preko 30 se smatra pretilim.”

Hrvatska je među 28 članica Europske unije (EU) na osmom mjestu po broju debelih ljudi, sa zastupljenošću u populaciji od 18,7 posto, što je iznad prosjeka EU od 15,9 posto, pokazuju podaci Eurostata.

Ništa bez mijenjanja navika

Pretilost kod starijih ljudi uzrokuje niz raznolikih faktora. Za početak – tip prehrane.

“Prehrana bogata životinjskim ili zasićenim mastima koja se dobija iz životinjskih izvora poput govedine, ovčetine, svinjetine i drugih povećava vjerojatnost kod starijih ljudi da stvore višak kilograma. To se događa zbog toga što tijelo skladišti višak masti, što rezultira povećanjem kilograma i pretilošću”, tvrdi nutricionist Lilian Nyanzi.

Stariji ljudi trebali bi jesti više povrća bogatog nezasićenim mastima iz nekoliko razloga. Za primjer, jedna žlica maslinovog ulja sadrži 12 grama nezasićenih masti i samo dva grama zasićenih masti. Biljne masti poput maslinovog ulja imaju nizak udio masti/šećera, a uz to, konzumacija pojedincima pruža osjećaj zasićenosti koji indirektno rezultira time da će jesti manje.

Izbjegavajte sljedeće namirnice: kobasice, čips, špagete, energetska pića i umjetno zaslađene sokove.

Stariji ljudi koji konzumiraju alkohol su skloniji pretilosti u usporedbi s onima koji ne piju. Alkoholna pića imaju velik udio šećera i energije, koju u starijoj dobi ljudi baš nemaju priliku potrošiti.

Sjedalački način života kao jedan od uzroka

Vjerojatno su vam već dosadni s time, ali mnogi stručnjaci savjetuju starije ljude da bi se više trebali kretati kako bi potrošili kalorije koje svakodnevno unose u sebe.

“Sjedalački način života je često povezan sa starijom populacijom. Jednostavno, u mirovini se javlja manja potreba za fizičkom aktivnošću. Ljudi imaju iste prehrambene navike kao i kada su bili aktivniji, a ne uspijevaju iskoristit svu energiju koju dobiju unosom hrane, što rezultira viškom kilograma”, tvrdi Nyanzi.

Na portalu smo već nekoliko puta pisali o raznim načinima kako si vježbanjem možete poboljšati zdravlje. Više možete pronaći na linku.

Jedan umirovljeni američki vojnik, kao dio humanitarne pomoći, pomaže s pretilošću u Ugandi gdje vodi vježbe fitnesa.

“Vježbanje je kao besplatni lijek koji mnogi ljudi ne žele uzimati”, kaže. Jedan od njegovih studenata vježbanja je 100-godišnjak koji u improviziranoj teretani vježba pet dana tjedno. Ako može on, valjda možete i vi. Naravno, vježbu valja prilagoditi svakoj osobi prema njegovim mogućnostima, ali svaki oblik vježbanja je dobrodošao.

Nikako ne biste trebali čekati da problemi pronađu vas, nego bi trebali djelovati preventivno. Prije odabira vježbe, svakako se konzultirajte s vašim liječnikom kako ne biste radili nešto što će vam štetiti.

Posljedice pretilosti u staroj dobi

Pretilost je odavna asocirana s mnogim bolestima koje ne želite imati u staroj dobi. Primjerice, visok krvni tlak je direktna posljedica viška masti u organizmu koja vam doslovno može začepiti arterije u tijelu. To može dovesti do drugih kardiovaskularnih bolesti poput srčanih udara.

Nadalje, pretilost vodi do dijabetesa tipa 2 kod starijih ljudi zbog nedovoljne proizvodnje inzulina. Inzulin je hormon koji regulira razinu šećera u krvi.

Pretilost također može dovesti do tumora, osteoartritisa (koji će vam se manifestirati na zglobovima) i drugih bolesti koje ne želite u svom životu.

Važno je napomenuti kako biste redovito trebali raditi provjere sa svojim liječnikom; nije svaka osoba koja “izgleda debelo” pretila.