Eutanazija stiže u Sloveniju, liječnici poručuju: ‘Bit ćemo suodgovorni za samoubojstvo’
Slovenski parlament je započeo proceduru za usvajanje Zakona o pomoći pri dobrovoljnom okončanju života. Eutanaziji se ne protivi samo Crkva i desnica, već i liječnici. Pomoć pri samoubojstvu, ističu, ugrožava njihovu etiku pa najavljuju prigovor savjesti. Vladajuća većina jednoglasno podržava novi zakon i poručuje da prostora za zlouporabe nema.

Ilustracija/Unsplash
Godinu nakon što su Slovenci na referendumu podržali uvođenje eutanazije, o čemu smo pisali ovdje, slovenski parlament je počeo proceduru za usvajanje Zakona o pomoći pri dobrovoljnom okončanju života. Ovaj zakon podijelio je ne samo političku, već i stručnu javnost u Sloveniji. Posebno nezadovoljni su liječnici koji traže načine da ne budu prisutni pri samoubojstvu pacijenata.
Žagar: ‘Zakon ima brojne zaštitne mjere’
Jedna od zagovornica eutanazije je i Irena Žagar, predsjednica društva ‘Srebrna nit’ koja je pisala Zakon o pomoći pri dobrovoljnom okončanju života. Teško iskustvo imala je i sama s bolesnim bratom, kojemu nije mogla pomoći i olakšati mu muke. Zakon, kaže, ne predstavlja klasičnu eutanaziju, jer supstancu za samoubojstvo pacijent unosi sam u tijelo, u prisutnosti liječnika koji mu supstancu donosi.
– Zakon predviđa brojne zaštitne mjere. Prvo se traži mišljenje liječnika, nakon čega se potpisuje izjava kod javnog bilježnika koji provjerava psihičku sposobnost, a to čini i psihijatar, a onda osobu opet pregleda liječnik i potom Komisija odlučuje. U svakom trenutku se osoba može predomisliti i odustati, pojašnjava Žagar za Al Jazeera Balkans.
Liječnici se protive zakonu, jer dostojanstvo pacijenata bolešću ne mora biti ugroženo ako država osigura dobru palijativnu njegu. Pomoć pri samoubojstvu, ističu, ugrožava njihovu etiku pa najavljuju prigovor savjesti.
Liječnici: ‘Bit ćemo suodgovorni za samoubojstvo’
– Imamo izreku, tko lopovu drži vreću i sam je lopov. Iako doktor neće dati u usta lijek ili injekciju, bit će prisutan i suodgovoran za to što se događa. To će postati tržišna niša gdje će neki zarađivati, što je grozno. Ovaj zakon je izopačena etika, to nije etika koja bolesnima i onima koji se muče donosi nešto dobro, već ona koja izbjegava odgovornost da nešto učini, kaže kardiolog Matija Cevc.
Samoubojstvo zakon definira kao ljudsko pravo zbog kojega je mogućnost prigovora savjesti ograničena. Udruženje liječnika, crkva i oporbena desnica protive se ovom rješenju. Smatraju da loš socijalni, ekonomski i zdravstveni položaj ljudi država želi kompenzirati ubojstvom, a upozoravaju i na moguće zloporabe.
– Stariji i nemoćni koji nemaju dovoljno socijalne podrške da bi negdje dostojanstveno živjeli, umjesto staračkog doma radije biraju eutanaziju. To je zloupotreba socijalno ranjivih osoba. Netko može reći da bira eutanaziju kako mlade ne bi opteretio za vrijeme godišnjih odmora. Riječ je o zloupotrebi onih s najnižim mirovinama, usprokos 40 godina radnog staža koji nemaju gdje i kako dostojanstveno živjeti, istaknula je Iva Dimic iz stranke ‘Nova Slovenija’.
Vladajuća većina: ‘Čovjek sam odlučuje kako će umrijeti’
Stranke vladajuće većine, koje su najavile jednoglasnu podršku ovo zakonu, uvjeravaju da prostora za zloupotrebe nema, već kažu da se radi o klasičnom spinu.
– Smisao životu daje dostojanstvo i autonomija čovjeka da, kada je riječ o njegovu životu i smrti, odlučuje sam na kakav način će umrijeti kada više ne može izdržati bol i muku. Crkva mora poštovati pravo na smrti, jednako kao i na život. Ovaj zakon na neki način slavi život, jer se mnogo ljudi plaši smrti, da neće moći sami i da će im trebati pomoć. Ovdje možemo odahnuti od brige, jer će nam država pomoći ako to budemo željeli i trebali, poručila je Tereza Novak iz pokreta Sloboda.
Model eutanazije u Sloveniji sličan je onom švicarskom. Temelji se na slobodnoj volji, a oni koji imaju problema s mentalnim zdravljem pravo na pomoć u samoubojstvu neće moći iskoristiti.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.