Prisjetili smo se pet kultnih automobila koji su obilježili 20. stoljeće na našim prostorima

Matej Markovinović
21. kolovoza 2022.
Novosti
A- A+

Iako nekadašnji automobili nisu imali mnogobrojne sigurnosne i “luksuzne” značajke kao danas, ljudi su se i dalje vozili. Ceste su bile preplavljene “jugićima”, “fićekima”, a tu i tamo se znao vidjeti pokoji Golf. Kako bi se prisjetili takvih vremena, donosimo pet kultnih automobila koji su obilježili 20. stoljeće na našim prostorima.

Golf 2. Foto: Unsplash

Volan bez serva, spuštanje prozora na “žgance” i nedostatak klima uređaja, bili su svakodnevica u automobilima prošlog stoljeća. Danas se vozimo mnogo luksuznije i ugodnije, no mnogi bi ipak rekli da su stari automobili imali dušu.

Bilo kako bilo, odlučili smo se prisjetiti pet automobila koji su stekli slavu na domaćim prometnicama u 20. stoljeću.

1. Volkswagen Golf 2

Kakva bi bila lista kultnih automobila, bez da spomenemo “dvicu, duju ili dvojku”. Druga generacija popularnog Golfa predstavljena je sad već davne 1983. godine. Osim što se proizvodila u Wolfsburgu, Bruxellesu, New Stantonu, Puebli, Uitenhageu i Grazu, Golf 2 proizvodio se od 1985. do 1992. i u susjedstvu – u Tvornici Automobila Sarajevo.

Riječ je o uistinu legendarnom automobilu koji je bio dječački san mnogih, a nerijetko ga se i danas zna vidjeti u “misijama” dostavljanja pizze.

Golf 2. Foto: VW

2. Zastava 750

Zastava 750, poznatiji pod nadimkom Fićo ili Fićek, smatra se ikoničnim simbolom Jugoslavije. Proizvodio ga je srpski proizvođač automobila i vatrenog oružja Zavodi Crvena zastava od 1955., pa sve do 1985. godine.

Neminovno je da je bilo riječ o vozilu napravljenom za široku motorizaciju Jugoslavije, pa je Fiću koristila tadašnja milicija, hitna pomoć, vojska, a znalo ga se vidjeti i u autoškolama. Fićo je, podsjetimo, bio napravljen po licenci Fiata 600, pa se može reći da je imao i zapadne korijene.

Zastava 750. Screenshot: YouTube

3. Yugo 45

Zastava je proizvodila i Yugo 45, popularnu jugoslavensku izvedenicu Fiata 127. Proizvodnja je pokrenuta 1980. godine u Kragujevcu te je trajala sve do studenog 2008. godine. Izvozilo ga se u mnoge europske zemlje, pa čak i SAD, gdje je Jugić bio najjeftiniji automobil na tržištu s cijenom od ispod 4.000 dolara.

Iako je za tadašnje vrijeme bilo riječ o automobilu koji je za jeftinu cijenu davao štošta toga, u Americi je postao predmet sprdnje. Pojavljivao se u mnogim filmovima, glazbenim spotovima, a Zabranjeno Pušenje je čak nazvalo jednu pjesmu po legendarnom Jugiću.

4. Zastava 101

Zastava 101, odnosno popularni Stojadin, proizvodio se u Kragujevcu od 1971., pa sve do 2008. godine. Riječ je o modelu temeljenom na Fiatu 128, koji je prema mnogima bio “Golf prije Golfa”. Imao je pet vrata, a cjenovno je bio mnogima prihvatljiv. Stojadin se dan danas može vidjeti kao taksi vozilo na ulicama Kaira u Egiptu.

Zastava 101. Screenshot: Facebook

Mercedes-Benz W123

Oni koji su radili vani ili pak bili dobro “potkovani”, vozili su upravo Mercedes W123. Riječ je o pravoj Njemačkoj limuzini koja se proizvodila 1975. do 1986. godine, a za kojom su mnogi okretali glave kad bi prošla na cesti.

Mercedes W123 dobio je titulu jednog od najizdržljivijih automobila ikad proizvedenih, zbog toga se skroz do ranih 2000-ih mogao vidjeti kao glavno taksi vozilo. Nakon što su prešli i po milijun kilometara, ove se Mercedese slalo u Afriku i zemlje trećeg svijeta, gdje ih se još “guralo” do krajnjih granica.

Mercedes-Benz W123. Foto: Unsplash

Copy link
Powered by Social Snap