Donosi se zakon koji regulira programsko kvarenje uređaja: Serviseri su vrlo skeptični po tom pitanju

Luka Kalac
22. siječnja 2024.
Novosti
A- A+

Zakon koji brani programirano kvarenje uređaja stupa na snagu za dvije godine na razini cijele Europe, no izgleda kako to neće donijeti neke značajne promjene, pogotovo ako se pita servisere. Za sve je nadležna inspekcija koja, ako dokaže da je riječ o programiranom kvaru, proizvođaču slijedi novčana kazna u iznosu od četiri posto godišnjeg prihoda. Ipak, prema riječima servisera, to je sve u magli i široki je pojam.

Serviser u košulji sjedi i popravlja uređaj

Serviser | Foto: Unsplash / Kenny Eliason

Umirovljenici i oni koji će kroz nekoliko godina to tek postati sjećaju se kako je izgledala kupovina nekadašnjih uređaja u trgovinama. Kućanski aparati u velikoj većini slučajeva, kupili bi se jednom i trajali su desetljećima. Kod naših baka i djedova još takvi uređaji, ne samo da postoje, već funkcioniraju perfektno.

Nažalost, iza nas je razdoblje kada su se stvari popravljale, a ne bacale. Popravljanje uređaja danas najčešće je neisplativo jer je malo povoljnije od kupnje isto takvog novog uređaja. Ako još tome dodate riječi servisera koji će vam reći da je pitanje hoće li taj kvar servisom biti u potpunosti uklonjen, samo je pitanje vremena kada ćete odlučiti kupiti novi uređaj.

Serviseri su skeptični

Budući da su se korporacije priklonile programiranom kvarenju uređaja, mnogi su jedva dočekali zakon koji će to braniti. On bi trebao biti na snazi za dvije godine i to na razini cijele Europe. Iako isprva djeluje kako je to doista iznimna odluka, serviseri su otkrili kako to neće biti moguće tek tako kontrolirati. Mnogi se s pravom pitaju kako će se razvijati stvari kada se uređaj pokvari i koliko će vremena proći dok ne bude popravljen. Ako se pita servisere, puno je otvorenih pitanja.

– To je u magli i široki je pojam. Vi to ne možete nikome dokazati. Tamo može biti napisao sve i svašta, da se pokvari nakon 50.000 radnih sati, 20.000 radnih sati. Tko će to vještačiti i tko će to kome dokazivati? Vjerujem da je to nemoguće i da se s tim nitko neće baviti, rekao je serviser i pročelnik sekcije RTV mehaničara pri HOK-u Zoran Stašević za danas.hr.

servis bojlera
Počela je sezona grijanja: Osigurajte se od potencijalne opasnosti servisom bojlera i dimnjaka

Ako inspekcija dokaže programirano kvarenje uređaja, slijedi kazna proizvođačima

Sada je sve na inspekciji koja bi to trebala kontrolirati. Ako dokažu da je riječ o programiranom kvaru, proizvođače se može novčano kazniti u iznosu od minimalno četiri posto godišnjeg profita. Mnogi smatraju kako je ovo ogroman iskorak u zaštiti potrošača, ali iz udruga ističu kako se ovim zakonom neće dobiti mnogo. Sve to koči i Zakon o obveznim odnosima.

– Nema obaveze davanja zamjenskog uređaja. Imali smo velikih problema s hladnjacima. Temperatura 40, hladnjak se pokvari i sad ide na popravak u ‘razumnom roku’, i što da za to vrijeme potrošač radi nego da kupi novi hladnjak, i onda ovaj hladnjak na servisu postane otpad što je ova izmjena Zakona trebala spriječiti, tvrdi predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača Ana Knežević, piše danas.hr.

Postavlja se pitanje što točno znači ‘razumni rok’ jer, prema riječima servisera, nekome je to dva dana, nekome dva sata. Serviser je u nastavku pojasnio kako je ‘razumi rok’ nekad bio 45 dana. S druge strane, nekad servis ne može zbog nedostatka dijelova to napraviti u 60 dana, smatra serviser. Prema njemu, bilo bi idealno kada bi se to opet definiralo da bude 45 dana.

Popularno
Copy link
Powered by Social Snap