130 godina uspinjače: Najsigurnije javno prometalo starije i od konjskog tramvaja

Jasmina Grgurić
12. listopada 2020.
Foto dana
A- A+

Zagrebačka uspinjača slavi svoju impozantnu 130. obljetnicu. Njezine zanimljive povijesti prisjetio se u tom povodu Tehnički muzej Nikola Tesla. Objavili su i fotografiju dok se ovo najsigurnije javno prometalo, starije i od konjskog tramvaja, još kretalo na parni pogon. Na paru ili na struju, na pruzi dugoj 66 kilometara nikada nije zabilježena nijedna nesreća.

ZAGREBAČKA USPINJAČA

Na današnji dan 8. listopada 1890. službeno je puštena u promet uspinjača za Gornji grad u…

Objavljuje Tehnički muzej Nikola TeslaČetvrtak, 8. listopada 2020.

Prije 130 godina, 8. listopada 1890., službeno je puštena u promet uspinjača za Gornji grad u Zagrebu, omogućivši na taj način brzu vezu između sve većega, narastajućega Donjeg grada i staroga, gornjeg dijela Zagreba, koji je u to doba bio središte političkoga, administrativnoga i duhovnog života.

“Uspinjača je najstarije javno prometalo u Zagrebu, godinu starije i od konjskog tramvaja. Sagrađena je zahvaljujući osječkom poduzetniku D.W. Kleinu, koji je u Zagreb došao s idejom da poveže Gornji i Donji grad. Klein je zadržao vlasništvo uspinjače samo dvije godine jer se uspinjača često kvarila pa su je prozvali i zapinjača.

Prvi tramvaj prošao Zagrebom prije 127 godina: Putnike u kolima vukao je - konj Belko

ZET je preuzeo uspinjaču 1929. godine. Nakon velikog kvara i zbog dotrajalosti parnog postrojenja uspinjača je u ožujku 1934. postala električnom. Pruga uspinjače duga je svega 66 metara, a njezine dvije kabine prosječno godišnje prijeđu oko 4000 km i prevezu oko 675.000 putnika. U više od stoljeća vožnje uspinjača ne bilježi nijednu nesreću niti stradalog putnika pa je uvjerljivo najsigurnije javno prometalo u Zagrebu” – objavio je Tehnički muzej prema podacima iz Monografije 120 godina Zagrebačkog električnog tramvaja.