Spavanje na kauču sabotira vaš san! Savjeti za optimalni krevet i madrac za seniore

Dora Šušković Stipanović
26. travnja 2020.
Zdravlje
A- A+

Zbog načina na koji je proces starenja prikazan u medijima i filmovima, mnogi imaju lažno uvjerenje da je poremećen san “normalan” za starije osobe. Mislite li da vam ne treba toliko sna kao nekada? Istina je da loš san nije neizbježan dio starenja. Više je uzroka isprekidanog spavanja, ali ako spavate na kauču, starom madracu ili se budite ukočeni i u bolovima, možda je vrijeme za promjenu najvažnijeg namještaja u vašem domu!

Photo: Nienke Witteveen Fleuren (Unsplash)

Spavanje ima kritičnu ulogu za naše zdravlje, razmišljanje i učenje. Međutim, kako starimo doživljavamo mentalne i fizičke promjene koje otežavaju spavanje. Starije osobe i dalje trebaju 7 do 9 sati sna svake noći, ali to teže postižu jer gotovo 50% starijih osoba pati od nesanice. Nedostatak dovoljne količine kvalitetnog sna narušava koncentraciju, budnost, pažnju, rješavanje problema i rasuđivanje. Nesanica također može pogoršati kronične bolove i simptome artritisa.

Odabir pravog madraca za osobe starije dobi trebao bi biti prioritet u sprečavanju i rješavanju brojnih bolnih i nelagodnih stanja vezanih za loš san. Dobar madrac pružit će podršku vašem tijelu bez ugrožavanja udobnosti. Prije kupnje novog madraca odvojite vrijeme za promišljanje – kakav treba biti madrac kako bi ispunio sve vaše potrebe?

Idealan madrac

Mnogi ljudi vjeruju da je savršen madrac za krhko tijelo osoba starije životne dobi onaj koji je mekan. Međutim, to ne može biti dalje od istine. Premekani kreveti mogu uzrokovati ozbiljna oštećenja kralježnice i pojačati bol u cijelom tijelu. Pravi madrac pomaže stvoriti ugodno okruženje za spavanje tijekom cijele noći. Komforni materijali poput memorijske pjene i lateksa ublažavaju pritisak tijela na bokove i ramena. Materijali koji dišu reguliraju temperaturu i sprečavaju pregrijavanje što je idealno za starije osobe osjetljive na temperaturne promjene. Na kraju dana, ne postoji „najbolji“ madrac za starije osobe. Naša tijela su različita pa imamo i različite potrebe. No, jedno je sigurno, visokokvalitetni madrac ulaganje je u bolji san.

Recite NE spavanju na kauču

Najjednostavnije rečeno, vaš kauč dizajniran je za sjedenje, dok je madrac napravljen za spavanje. Redovito spavanje na kauču s vremenom će sve više naprezati vaše mišiće leđa i vrata što može dovesti do ozbiljnih zdravstvenih problema. Prema kiropraktičarima i ortopedima, većina ljudi obično spava na boku što je, u osnovi, najlakši način za poravnavanje kralježnice. Međutim, vaš kauč nije dizajniran da podrži krivulje vašeg tijela kao što to radi kvalitetan madrac.

Je li vrijeme za novi madrac?

Najbolji odgovor na ovo pitanje je: slušajte svoje tijelo. Madrac možete imati godinama bez da primijetite da je izgubio kvalitetu koju je imao kad ste ga kupili. Ako niste sigurni trebate li novi madrac, evo nekoliko stvari na koje treba obratiti pažnju.

Osjećate li se odmorno kad se probudite? Kvalitetan madrac doprinosi da se budite svježi i “kao novi”. Ako je vaš san slab ili se redovito budite od bolova i ukočenosti, tada spavanje na vašem sadašnjem madracu radi više štete nego koristi. 

Spavaćica domaćeg brenda kakvu su nosile dame 60-ih godina

Osjećate li opruge madraca? Je li izgubio nekadašnju čvrstoću? Tonete li u njemu? Vremenom i najbolji madraci prestaju pružati optimalnu potporu vašem tijelu. Pored toga, možete primijetiti da vam je madrac znatno tvrđi. Osnovno pravilo, primjenljivo na sve madrace, je sljedeće – madraci stariji od osam godina rijetko pružaju potrebnu potporu i udobnost. Ako je to slučaj s vašim madracem, samo je jedno rješenje, kupnja novog madraca.

Memorijska pjena ili opruge?

Madraci od memorijske pjene posljednjih su godina sve popularniji. Imaju brojne značajke pogodne za osobe treće životne dobi. Za početak, ravnomjerno raspoređuju težinu tijela po površini što pomaže smanjiti pritisak tijela na izbočene točke kao što su vrat, laktovi i kukovi. Osjećate li bolove u zglobovima, madrac od memorijske pjene savršen je izbor za vas. Znajte da madraci od memorijske pjene mogu zadržavati toplinu što je odlično za sve zimogrozne osobe, ali, ako patite od noćnog znojenja, možda i nisu najbolja opcija. Pri kupnji madraca od memorijske pjene možete odlučiti i o stupnju čvrstoće koja odgovara vašim potrebama. Imate li posebno osjetljive zglobove, srednje tvrdi madrac sa gornjim slojem od memorijske pjene dobar je izbor.

Lateks madraci toplo se preporučaju jer mogu biti tvrđi ili mekši, ovisno o tome što vam je potrebno. Ako se za vrijeme spavanja mnogo mičete i namještate, ovaj madrac će vam pružiti udobnost i mogućnost lakog okretanja bez da propadate.

Madraci s oprugama dobar su i pouzdan izbor. Oni imaju stalni stupanj čvrstoće koji je izvrstan za poravnanje kralježnice. Cijenom su pristupačni, premda nisu tako učinkoviti kao drugi modeli kad je riječ o ublažavanju bolova u zglobovima i donjem dijelu leđa.

Visina kreveta

O visini kreveta možda nikad prije niste razmišljali. Ako imate problema s kretanjem, previsok ili prenizak krevet i madrac samo će dodatno otežati ustajanje i lijeganje u krevet, a može dovesti i do pada. Zbog toga, prije kupnje novog madraca provjerite je li krevet odgovarajuće visine. Američki Fond za obrazovanje i prava osoba s invaliditetom preporuča krevete visine 50 do 60 centimetara, računajući od poda do vrha madraca, za osobe prosječne visine. Obzirom na standardne visine kreveta, idealan madrac bio bi onaj debljine oko 20, do maksimalno 25 centimetara.

Podesive podnice

Podesivi kreveti mogu biti dobrodošli dodatak bilo kojoj spavaćoj sobi, a osobito su korisni starijim osobama. Ako se ne osjećate ugodno ležeći ravno, podesiva podnica je veoma dobra opcija. Podnica omogućuje da vam glava i noge budu podignuti. To je posebno korisno ako puno vremena provodite u krevetu. Pri jedenju, gledanju televizije ili čitanju u krevetu dobro će doći podignuta podnica ispod leđa i glave, a olakšat će vam i ulazak u krevet preko boka. Ukoliko imate problema sa cirkulacijom, venama ili otečenim nogama, od pomoći će biti podnica koja se može podići tako da vaše noge budu iznad razine srca.