Lako su dostupni i uklapaju se u sve dijete: 11 razloga zašto jesti orahe u starosti

Josip Mihaljević
20. svibnja 2019.
Zdravlje
A- A+

Većina orašastih plodova je zdrava, ali malo koja lako dostupna poput običnog oraha ima toliko velik popis pogodnosti za naše zdravlje. Orasi su puni zdravih masnoća, vlakana, vitamina i minerala – a to je samo početak za sve ono što on znači za ljudsku dijetu.

orah

Foto: Pixabay

Plod oraha je toliko zdrav da se proteklih 50-ak godina znanstvenici i stručnjaci iz industrije hrane nalaze jednom godišnje na Sveučilištu u Kaliforniji kako bi prodiskutirali o najnovijim istraživanjima i utjecaju oraha na ljudsko zdravlje, piše healthline.com.

Najčešći orah koji jedemo naziva se još perzijskim ili engleskim (ili običnim), a upravo se na njemu vršilo najviše istraživanja.

Znanstvenici danas sa sigurnošću mogu reći da su zamijetili barem 13 pozitivnih učinaka konzumacije oraha na ljudsko zdravlje.

1. Bogat antioksidansima

Orasi imaju najviše antioksidansta od bilo kojeg drugog običnog orašastog ploda.

To najviše dolazi iz vitamina E, melatonina i dijelova biljke koji su posebice brojni u koži samog ploda.

Za dijetu su korisni jer se oksidirani spoj LDL često taloži u arterijama (što prouzrokuje aterosklerozu), a antioksidansi iz oraha poništavaju to taloženje.

2. Famozne Omega-3 masnoće

Orah je također bogat omega-3 masnoćama, a u orahu se njih nalazi doslovce najviše od svih drugih orašastih plodova. Primjerice, u 28 grama oraha, dobit ćete 2.5 grama čiste omega-3 masnoće karakteristične za biljke. Zove se ALA, smatra se esencijalnom masnoćom što znači da ju morate dobiti kroz vašu dijetu.

Prema vodiljama američkog Instituta za Medicinu, dnevno je potrebno unijeti 1.6 gram te masnoće za muškarce i 1.1 gram za žene. Jedna porcija oraha je i više nego dovoljna za tu potrebu.

Neke znanstvene studije su pokazale kako svaki gram ALA masnoće koju pojedete dnevno smanjuje rizik od razvijanaj srčanih bolesti za oko 10 posto.

3. Može pomoći kod raznih upala

Upale su korjenu mnogih bolesti, uključujući srca, tipa 2 dijabetesa, Alzheimerove bolesti i raka. Njih uzrokuje “oksidativni stres”.

Osim što u tome pomažu antioksidansi iz 1. podnaslova, jedna njihova grupa je posebice uključena u bitku protiv oksidativnog stresa.

Kada čovjek pojede orah, “dobre” bakterije iz naše probave te će dijelove pretvoriti u urolitine, koji dokazano pozitivno djeluju protiv upala. Tu su još i ALA omega 3 masnoće i magneziji koji također imaju dobar utjecaj na upale.

4. Orah promovira zdravu probavu

Ako vam je probavni sustav pun spomenutih “dobrih” bakterija, vrlo vjerojatno ćete imati zdrav probavni sustav i dobro ukupno zdravlje.

Ako pak imate lošu situaciju s “dobrim” bakterijama – to može biti uzrok upala i bolesti posvuda u tijelu, a također je povećan rizik od pretilosti, bolesti srca i raka.

Ono što jedete, vaša dijeta, ima ogroman utjecaj na stanje bakterija u vašem probavnom sustavu, a tu u priču dolazi orah. To je pokazalo istraživanje provedeno nad 194 zdravih ljudi, koji su u osam tjedana morali jesti 43 grama oraha dnevno. Istraživanje je pokazalo da su im bakterije u probavi u puno boljem stanju nakoon istraživanja, a u posebice dobrom kada ih usporede s ljudima koji nisu jeli orah u tom periodu.

5. Može smanjiti rizik od nekih rakova

Istraživanje nad životinjama i ljudima sugerira kako dijeta bogata orasima može smanjiti rizik od određenih tipova rakova, koji uključuju rak dojke, prostate i raka debelog crijeva.

Iako je još istraživanja potrebno napraviti kako bi imali definitivan odgovor, budući da znanstvenicima nije posve jasno kojim mehanizmom sastojci oraha to postižu.

6. Podržavaju kontrolu težine

Orasi su gusti kalorijama i odlični su za one ljude koji žele izgubiti koju kilu. U jednom detaljnom istraživanju nad 10 pretilih ljudi, kroz samo 5 dana konzumiranja oraha – došlo je do smanjenja apetita i gladi.

Također, skenovi mozga su pokazali kako ti ljudi imaju manju aktivaciju u regiji mozga koja je zadužena za glad. Ta teza je također još u ranom testiranju, ali zasad dostupni podatci sugeriraju kako bi orasi mogli pomoći u kontroliranju apetita i težine.

7. Snižava krvni tlak

Visoki krvni tlak jedan je od najvećih rizika za ljudsko zdravlje. On vodi do raznih bolesti srca i do srčanog i moždanog udara.

Istraživanja sugeriraju kako jedenje oraha može sniziti krvni tlak, a tesitrano je na ljudima koji imaju problema s visokim krvnim talkom, ali i na zdravim ljudima kojima je krvni tlak povišen uslijed stresa.

Kao krunski dokaz pozivaju se na četverogodišnje istraživanje nad 7.500 ljudi u kojima je testirana tzv. Mediteranska dijeta koja je dnevno sačinjavala 28 grama oraha. Na kraju istraživanja uočena je značajna razlika u vidu krvnog tlaka, dovoljno velika da se može reći kako orah definitivno pomaže s krvnim tlakom.

8. Idealan za zdravo starenje

Starenjem ljudi pomalo gube dobre fizičke funkcije tijela, koje su naposlijetku ključne za zadržavanje pokretljivosti i samostalnosti. Kako bi ostali zdravi što dulje, trebali bi razviti zdrave navike jedenja.

U jendom istraživanju dugom 18 godina, provedenim nad 50.000 starijih ljudi, znanstvenici su zaključili da oni koji imaju najzdravije dijete imaju 13 posto manji rizik od zdravstvenih stanja koje narušuju pokretljivost. Orasi su bili značajan dio hrane koju su konzumirali ti stariji.

Iako su kalorični, orasi su bogati esencijalnim vitaminima, mineralima, vlaknima, masnoćama i drugim sastojcima koji pomažu tijelu da zadrži funkcionalnost.

10. Izgledaju kao mozak i dobri su za mozak

To što plod oraha jezivo podsjeća na mozak, vrlo je vjerojatno slučajnost, ali on je uistinu dobar za mozak. Ponajviše zbog antioksidansa koji smanjuju upale.

Međutim, na istraživanjima koje su proveli nad miševima koji imaju Alzhemerovu bolest, dijeta bogata orasima pokazala je značajno poboljšanje na području učenja novih vještina, pamćenja i smanjenja tjeskobe.

Kod ljudi je dokazano da poboljšavaju funkciju mozga, koja se najviše očitava u brzini procesuiranja informacija i boljem pamćenju. Dok su rezultati obećavajući, ovo je još jedno područje na kojem su potrebna dodatna testiranja kako bi imali čvršće zaključke.

11. Široko su dostupni i lako se dodaju u bilo koju dijetu

Orahe možete kupiti u bilo kojem supermarketu. Mogu se jesti sirovi ili prženi.

Stručnjaci napominju kako je jedna četvrtina šalice za čaj dnevno dovoljno dobra porcija za većinu pozitivnih efekata koje donosi orah.

Osim što ih možete jesti kao “grickalice”, možete i eksperimentirati i dodavati ih u prehranu. Primjerice, kada pravite zelenu ili voćnu salatu – ubacite pokoji orah unutra. Uostalom, imate cijeli internet na dlanu i možete pronaći mnoštvo recepata s orasima.