Donosimo devet savjeta koji starost čine zdravijom

Josip Mihaljević
28. travnja 2019.
Zdravlje
A- A+

Barem jednim dijelom, ljudi su sami “krivci” za svoje zdravstveno stanje. Postoje određene urođene predispozicije protiv kojih se ne možemo boriti – ali svi će se složiti da loša prehrana i minimalna fizička aktivnost ne mogu biti dobri na duge staze. U nastavku donosimo devet savjeta kojima čak i u staroj dobi možete pozitivno utjecati na vaše zdravlje.

Foto: Pixabay

Razvoj medicine i tehnologije doveo je do duljeg trajanja života. To se dogodilo toliko brzo – početkom prošloga stoljeća prosječni životni vijek bio je oko 46 godina, a danas je oko 75 godina. U tom silnom unaprjeđenju ljudi nisu stigli naučiti kako ostariti na zdrav način.

U ovom stoljeću, Svjetska zdravstvena organizacija promijenila je klasifikaciju dobnih skupina. Tako su oni od 66-79 postali ljudi srednje dobi, a tek oni 80+ su postali ono što nazivamo “starijima”, piše dailysabah.com.

Specijalist interne medicine dr. Yaser Süleymanoğlu je stoga složio devet korisnih savjeta kako živjeti zdravije u starosti:

1. Ples

Ako vas bole koljena, kukovi ili stopala, izvodite ove tri vježbe

Pozitivan utjecaj plesa dokazan je na znanstven način u istraživanjima provedenim u Europi i u Aziji. U europi je čak “plesna terapija” postala institut u tretiranju određenih simptoma. Specijalisti za stariju dob i fizioterapeuti često umirovljenicima preporučuju odlazak u plesačke klubove kao dio zdravog starenja, ali i kao dio rehabilitacije.

Osim toga, nakon plesa se ljudi i psihički osjećaju bolje, a nije mala stvar što jača mišiće i poboljšava vašu koordinaciju.

2. Redovita vježba

Znamo, muka vam je ove preporuke. No to ne mora biti dizanje utega ili trčanje uzbrdo, nego i nešto što vam više odgovara. Poanta je kod aerobnih vježba čisto da vam ubrzaju disanje. Pomaže i plućima i mišićima u kojima se od neaktivnosti nakuplja mliječna kiselina.

Osim toga, vježba pomlađuje i srce od čega imaju koristi i kapilare koje postaju efikasnije.

3. Važno je dobro se naspavati

Pritom ne mislimo da spavate dvanaest sati u komadu. Umjesto dugih perioda spavanja, zdravije je spavati dovoljno, ali kvalitetno.

Za starije je preporučeno pet do šest sati kvalitetnog sna, a to im zauzvrat jača imunitet. Tijekom sna, mozak otpušta hormon melatinin koji opušta tijelo. Čitav proces iza njega je kompliciran i osjetljiv – najbolje funkcionira kada je najtiše i najtamnije, što je u većini slučajeva malo iza ponoći. Tijekom noći – nemojte koristiti svjetlo u kupaoni ako morate na toalet.

Stručnjaci preporučuju da bi iz tog razloga najkasnije u krevet trebali oko 11 navečer, što će vam dati dovoljno energije za rano buđenje idućeg dana.

4. Izbjegavajte bijelo brašno

Posjetili smo Sindikat umirovljenika Hrvatske: "Starost je lijepa, samo ju treba naučiti živjeti"

Bijelo brašno je u velikim količinama štetno za ljude svih uzrasta, ali stvara najviše problema u starosti. Pretjerani unos proizvoda od bijelog brašna povećava lučenje inzulina što uzrokuje masnu jetru i vodi do pretilosti. Uz to, povećava rizik od ateroskleroze, bolesti srca, dijabetesa pa čak i raka.

Umjesto bijelog brašna, bolje je pojesti jednu porciju povrća i barem dvije porcije voća umjesto proizvoda na bazi bijelog brašna.

5. Jedite manje soli

Prema nekim istraživanjima, možete smanjiti unos soli i do 15 posto, ako za vrijeme jela maknete soljenku sa stola. Umjesto standardne soli, probajte koristiti više različitih začina. Uz to, puno hrane dolazi već unaprijed posoljeno, tako da bi i njih trebali konzumirati rijeđe.

6. Redovite kontrole

Zadar pokrenuo niz psiholoških predavanja za umirovljenike

Iako hrvatsko zdravstvo možda nije najbolji kandidat za ovaj savjet, probajte samo zamisliti koliko bolesti bi se mogle spriječiti kad bi se ranije detektirale. Čak i ako nemate prevelikih žalbi na zdravstveno stanje, odlazite na rutinske preglede kod obiteljskog liječnika koji će znati što treba napraviti ako uoči nešto.

7. Izbjegavajte pušenje

Ne trebamo previše pričati o opasnostima pušenja, budući da je ta praksa jedan od najvećih rizika za vaše zdravlje.

8. Puno vode

Mit od 1.5 do 2 litre vode na dan nije mit. Bez vode nema ni ljudi, a redovitim unosom doslovno čisti vaše tijelo iznutra. Najviše koristi će od toga imati jetra, probavni sustav i bubrezi.

Nemojte čekati da ožednite kako bi pili vodu nego pijuckajte redovito.

9. Razmišljajte pozitivno

starost mladost

Dr. Ivo Belan: Najvažniji faktor kod starenja je - stav

Odmorite se s vremena na vrijeme i probajte uživati koliko god možete. Ako ne pazite na razine stresa, svašta vam u zdravlju može poći krivo. Ako ne uspijevate u borbi protiv stresa, potražite pomoć kod stručnjaka.