Istraživanje je potvrdilo: Hrvati misle kako ih se u trgovinama najviše vara na medu, mesu i eko proizvodima

Ana Kanazir
13. rujna 2022.
Novosti
A- A+

Hrvatska eurozastupnica Biljana Borzan na svojoj je stranici predstavila dio rezultata istraživanja javnog mnijenja na temu prijevara u trgovini, sadržaja deklaracija te označavanja porijekla hrane. Istraživanje je provedeno ovog proljeća na 805 ispitanika iz Hrvatske. Građani su ispitani o proizvodima za koje misle da ih se najviše vara.

hrana trgovina

Foto: Unsplash

Tako se na prvom mjestu našao med, a odmah iza njega je na ovom popisu svježe meso. Glavni problem kod svih proizvoda za koje građani misle da se njima manipulira je njihova nejasna deklaracija. Biljana Borzan je dala i primjer kako na suhomesnatom proizvodu možete vidjeti je li stvarno domaći ili je uvozni.

Pune police u trgovini
Zbog novih mjera trgovina uklonila proizvode s polica, a vlasnica objasnila zašto se odlučila na ovaj potez

Najviše sumnje građani imaju u med

Iako postoji niz proizvoda koji nemaju jasno izraženu deklaraciju te podrijetlo, građani su se izjasnili za nekoliko njih za koje misle da su najviše prevareni te nisu sigurni za njihovo pravo podrijetlo.

– Proizvod kojeg je odabralo najviše građana je med, njih više od 50%, što ne iznenađuje s obzirom na manjkavo zakonodavstvo EU koje dopušta oznaku „mješavina EU/ne-EU meda“ te velike količine patvorenog uvoznog meda. Druga grupa proizvoda na koje građani najviše sumnjaju je svježe meso, a treća je hrana iz ekološkog uzgoja, za koju se često ispostavi da sadrži tragove sredstava koji nisu dopušteni u ekološkoj poljoprivredi. Nakon toga ide maslinovo ulje, koje također može nositi oznaku „mješavina EU/ne-EU ulja”, izvijestila je Borzan.

Kako prepoznati domaći proizvod?

Upravo je najvažnija propisana deklaracija i etiketa na ambalaži. S druge strane, istraživanje navodi kako samo 35 posto građana redovito čita deklaracije, dok njih 16 posto to čini rijetko. Čak 72 posto ljudi se žali na nerazumljivost i nečitkost deklaracije, dok 91 posto građana smeta kada se većina sastojaka koji su uvozni reklamiraju kao domaći.

Biljana Borzan je dala primjer suhomesnatog proizvoda i kako vidjeti radi li se stvarno o domaćem proizvodu ili to još jedna prijevara u trgovini.

– Sljedeći put kad odete u trgovinu, uzmite suhomesnati proizvod koji se reklamira kao domaće, slavonsko ili dalmatinsko. Zatim pogledajte na deklaraciju odakle je porijeklo glavnog sastojka, odnosno mesa. U velikoj većini slučajeva slovima od nekoliko milimetara piše kako je meso iz EU, iako se proizvod reklamira i prodaje kao domaći. Naravno da se ne može proizvođačima zabraniti korištenje uvozne sirovine, ali se potrošaču mora jasnije i vidljive ukazati na to, upozorila je hrvatska europarlamentarka.

Popularno
Copy link
Powered by Social Snap