Grad od 200.000 stanovnika svima omogućio besplatan i moderan javni prijevoz, rade pravu malu revoluciju

Josip Mihaljević
16. listopada 2018.
Novosti
A- A+

Desetak kilometara od granice s Belgijom nalazi se francuski općina Dunkirk. U njoj živi nešto više od 200.000 tisuća stanovnika kojima je usluga javnog prijevoza odnedavno posve besplatna. Prvotno je to pravilo važilo samo vikendima i praznicima, a gradske vlasti su prije mjesec dana odlučile građanima “pokloniti” besplatan javni prijevoz 24/7.

besplatni javni prijevoz

Foto: Pexels

Mjesec dana nakon uvođenja besplatnog javnog prijevoza za sve stanovnike, ali i posjetitelje, u Dunkirku se događa prava mala revolucija, piše theguardian.com.

Autobusi u kojima se možete igrati

Gradski autobusi žarkih boja, ružičasti, narančasti, zeleni žuti i plavi nisu vaši prosječni autobusi. Svaki od njih je “naoružan” besplatnim internetom, a vlasti planiraju u autobuse uvesti još više života. Tako će u nekim autobusima svirati živa glazba, gradski vijećnici će se družiti s građanima, a nisu isključene ni vožnje s lokalnim slavnim ljudima.

Neki od autobusa imaju sportske interaktivne igre, ekrane na kojima nasumični ljudi koji se ne poznaju mogu odigrati prijateljski kviz znanja, a tu je i neizbježna opcija da udare “selfie”.

Umirovljenici su oduševljeni idejom, busevi voze u prosjeku svakih 10 minuta, a sada mogu posjetiti čitav grad bez da im nastrada novčanik. Neki od njih priznaju da se provozaju gradom “čisto radi zabave”.

Mnogi vlasnici osobnih automobila radije ostavljaju automobile u garažama i na parkiralištima i postaju vjerni potrošači javnog prijevoza. Tako više uštede, budući da su cijene goriva podosta narasle u proteklih nekoliko desetljeća, a zdravije je za okoliš. Dunkirk i njegova okolica s 200.000 stanovnika je daleko najveći grad s besplatnim javnim prijevozom u čitavoj Europi.

Samo 99 takvih gradova u cijelom svijetu

Stručnjak za istraživanje urbanog prijevoza Wojciech Keblowski sa Sveučilišta u Bruxellesu tvrdi da u čitavom svijetu postoji samo 99 gradova s kakvom-takvom organiziranom mrežom besplatnog prijevoza. Mnogi od njih su manji od Dunkirka i nude besplatan prijevoz u ograničenim razdobljima ili rutama.

I Njemačka je u veljači ove godine najavila sličan projekt koji se trebao realizirati u pet gradova, uključujući Bonn, Essen i Mannheim, ali su odustali. Ipak, drastično su snizili cijene karata kako bi odgovorili ljude od masovnog korištenja osobnih vozila.

Najveći grad s besplatnim prijevozom je Changning u Kini, gdje se građani besplatno voze od 2008. godine. U prvom danu otkako su uveli to pravilo, 60% više ljudi počelo je koristiti usluge javnog prijevoza.

Neka druga istraživanja ukazuju na odlične rezultate za dvije populacije: mlade i starije ljude. Besplatni prijevoz i jednu i drugu skupinu čini bolje povezanom s ostatkom grada, mladi jer nemaju svoja osobna vozila, a stariji jer imaju besplatnu uslugu vožnje po čitavom gradu.

Kritičari: Ova politika nema financijskog smisla

Osim ako nećete nabiti cijene karata do neba, rijetko gdje ćete naći sustav javnog prijevoza koji će biti samoodrživ ili čak financijski isplativ. Tako se u Dunkirku, dok autobusi nisu bili besplatni, kartama pokrivalo samo 10 posto troškova prijevoza. Iz proračuna grada plaćalo se 30 posto, dok je iz državne blagajne preko posebnog programa za financiranje javnog prijevoza dolazilo 60 posto ostalih sredstava.

Gradonačelnik Dunkirka Patrice Vergriete stoga objašnjava zašto se odlučio na omogućavanje besplatnog prijevoza za sve:

“Povećani broj putnika nas je iznenadio. Sada kada su svi pohrlili, moramo ih zadržati.

U prošlosti, kada su plaćali karte, to je bila usluga, a oni su bili potrošači. Iako su pokrivali samo 10 posto troškova javnog prijevoza, smatrali su da je on ‘njihov’. Sada, kada je besplatno, na uslugu gledaju drugačije. Toplo pozdravljaju vozača i pričaju međusobno.

Želimo da ljudi na autobuse gledaju kao na javni prostor i javno dobro. A u prošlosti su ljudi imali podcjenjivački odnos prema javnom prijevozu, misleći da je to samo za stare, mlade ili one siromašne koji nemaju vlastite automobile”, ispričao je za Guardian.

No, takva politika nije prošla bez kritičara. Šefovi sindikata javnog prijevoza, ali i neki ugledni ekonomisti oštro kritiziraju sistem “besplatno za sve”. Smatraju kako bi eventualno besplatnu uslugu trebali pružiti socijalno ugroženima, dok bi svi ostali trebali plaćati.

Gradonačelnik ipak ostaje pri svojim uvjerenjima, dobacivši kako građani tako i tako “već plaćaju za uslugu”, i to kroz poreze.

Copy link
Powered by Social Snap