Crni petak je prilika za kupnju poklona, ali i prevaru: Držite se savjeta iz Udruge za zaštitu potrošača

Luka Kalac
23. studenoga 2023.
Novosti
A- A+

Sutra je Crni petak, u svijetu poznat kao Black Friday, prilikom kojeg možete pri kupovini uštedjeti i do 60 posto. Čak i ako ne kupujete toliko često, vjerojatno ste čuli za nevjerojatne popuste povodom Crnog petka u raznim vrstama trgovina pa i u onim internetskim. Za mnoge je ovaj dan dvosjekli mač jer su se neki ‘opekli’ pokušavajući uštedjeti na nekom proizvodu, a na kraju su ostali bez novca i kupljenog artikla. Zato smo kontaktirali Hrvatsku Udrugu za Zaštitu Potrošača (HUZP) i njihov tajnik Tomislav Lončar nam je detaljno pojasnio što sve treba imati na umu prilikom kupovine na ovaj dan.

Popusti i akcije u trgovini

Popusti | Foto: Unsplash / Artem Beliaikin

Crni petak, poznatiji pod nazivom Black Friday, četvrti je petak u studenome kada trgovine na svoje proizvode stavljaju ogromne popuste. Nije iznenađujuće kako kupcima nije dugo trebalo da shvate kako bi mogli uštedjeti popriličnu sumu novca, ako već tada kupe božićne poklone. U tom je slučaju doista lakše financijski prebroditi prosinac te slavljenje Božića i nove godine. Važne savjete o kupovini za vrijeme trajanja ovih popusta nam je dao tajnik Hrvatske Udruge za Zaštitu Potrošača.

Što je Crni petak?

Cijeli koncept Crnog petka započeo ju Sjedinjenim Američkim Državama (SAD) te je među trgovcima poznat kao najprometniji dan u godini. Označava prvi petak nakon američkog Dana zahvalnosti kada brojne trgovine svoja vrata otvaraju što je ranije moguće. Crni petak je iz SAD-a vrlo brzo pronašao svoj put i u druge zemlje svijeta, pogotovo one zapadnjačke. Prije nekoliko godina počeo se obilježavati i kod nas u Hrvatskoj, što su mnogi kupci mislili da će biti poput onog u SAD-u gdje se primjenjuju enormni popusti pa je ključno prvi doći do proizvoda. Taj trend nije zaživio u Hrvatskoj onako kako su potrošači očekivali jer su kod nas cijene inače poprilično visoke.

To je određeni broj trgovaca iskoristio, naravno, u svoju korist i zapravo je Crni petak vraćanje cijena na razinu na kojoj bi one doista i trebale biti. Gledajući na globalnom nivou, posljednji petak u studenom se smatra najvećim danom u ostvarivanju prometa u trgovinama jer, prema mnogobrojnim istraživanjima, kupci tada troše najviše novca.

Pazite se prevara

U moru nevjerojatno povoljnih ponuda za vrijeme Crnog petka, nedostatak opreza, pogotovo pri online kupovini, može vas učiniti žrtvom neke od prevara. Trebate voditi računa o tome da prevaranti stoje iza lažnih internetskih stranica i ponekad je doista teško razaznati je li riječ o pravim internetskim trgovinama ili ne. Čak će vam i poslati proizvod koji ste kupili na kućnu adresu, ali njihova ideja je domoći se podataka o vašoj bankovnoj kartici.

Još jedna u nizu čestih prevara je prodaja luksuzne odjeće, parfema ili tehnike na internetskim trgovinama po iznimno niskoj cijeni. U tom slučaju kupci dobiju kopiju luksuznog brenda, ako ga uopće i dobiju. Neki od njih koriste i društvene mreže preko kojih oglašavaju svoju privremene stranice lažne trgovine koje nestaju bez traga nakon što ostvare određenu zaradu ili nakon što ih kupci raskrinkaju i to razglase na sva zvona.

Jedan od takvih marketinških trikova je i onaj koncept prema kojem Crni petak traje daleko dulje od 24 sata. Sve češće se ti popusti primjenjuju i po dva mjeseca, pa ako želite proći što povoljnije, pomno pratite cijene, uspoređujte ih od trgovine do trgovine i tako ćete ‘upecati’ najbolju priliku. Neke prodavaonice iza velikih natpisa ‘Crni petak’ u izlozima kriju zapravo minimalne popuste i tako u konačnici samo ostvaruju bolju financijsku dobit za vlasnika trgovine.

Ušteda na božićnim poklonima

Ako se pitate na koje se proizvode primjenjuju najveći popusti na Crni petak, najčešće je riječ o raznim vrstama igrački, video igricama, igraćim konzolama, pametnim uređajima, bijeloj tehnici,  mobitelima, kućanskim uređajima poput robot usisavača, čistača, perilica rublja, miksera i sličnog. To je odličan način za uštedu novca ljubiteljima mode jer se popusti odnose i na obuću pa je to fenomenalna prilika za njih za kupovinu skupocjenih tenisica, cipela ili čizama.

Baš zbog toga što Crni petak traje i po nekoliko tjedana, a kroz taj period variraju popusti, kupci diljem svijeta, pa i u Hrvatskoj se počnu pripremati za najbolju priliku ranije. Neki od potrošača još u listopadu počnu pratiti rast ili pad cijena proizvoda kako bi prošli što povoljnije. Hrvatski potrošači vrlo su realni kada je riječ o popustima i očekuju ih u raspon od 30 do 40 posto na redovnu cijenu proizvoda, navela je ravnateljica Boston Consulting Groupa (BCG) za Srednju Europu, Lucija Vidiš Roić.

– Neće se zadovoljiti besplatnom dostavom, akcijama poput ‘Kupi 3 plati 2 proizvoda’, dodatnim pogodnostima. Crni petak, Cyber ponedjeljak i Dan samaca ostaju najprepoznatljiviji prodajni događaji. Uoči tih datuma, više od 60 posto potrošača počinje istraživati ponude već u listopadu, a većina njih još nije odlučila što točno kupiti, pružajući trgovcima priliku da oblikuju odluke kupaca putem relevantnih popusta i ciljanih oglasa, izjavila je Vidiš Roić za Lidermedia.hr.

Savjeti iz Hrvatske Udruge za Zaštitu Potrošača

Budući da se za vrijeme Crnog petka primjenjuju razni marketinški trikovi, tim povodom su nam iz Hrvatske Udruge za Zaštitu Potrošača (HUZP) donijeli niz savjeta i preporuka. Na temelju iskustava u proteklih nekoliko godina, iz HUZP-a su uočili kako je do sada u vrijeme Crnog petka bilo dosta problema s cijenama koje su često bile i više nego što je to bio slučaj u redovnoj prodaji. Iz Udruge su dodali kako je sada promijenjen zakon te kada se radi o sniženju cijena, mora se istaknuti cijena koja je bila na proizvodu posljednjih 30 dana.

– U tom slučaju se ne bi smjelo dogoditi da pojedini trgovci prije Crnog petka podignu cijene za 50 posto pa onda snize za 30 posto. U tom su nas slučaju prevarili za 20 posto. Nažalost, istaknute cijene u akciji i stare cijene do 30 dana mogu samo kontrolirati državni inspektori, a mi potrošači možemo prijaviti ako sumnjamo u takve cijene, tvrdi tajnik HUZP-a, Tomislav Lončar.

Postavlja se pitanje je li uvijek ušteda ono što se kupuje na akciji. Često su to proizvodi koji su zastarjeli, nisu više moderni, a i cijena može biti i veća nego u redovitoj prodaji, pojasnio je Lončar.

Posebna pozornost za online kupovinu

Kada je riječ o online kupovini, situacija je kudikamo drugačija. U tom slučaju treba voditi računa o nekoliko stavki, jer prevare vrebaju sa svih strana, čak i kada mislite da ste sigurni. Na ove čimbenike bi umirovljenici trebali dodatno pripaziti, ako se odluče za online kupovinu.

– Svi potrošači, a posebno umirovljenici bi trebali provjeriti kupuju li od trgovina koje poznaju i čiji status mogu provjeriti. Ako netko napiše adidashrvatska.com, to ne znači da je trgovac u Hrvatskoj. Kada vidite da je jako povoljno, velika vjerojatnost je da nešto nije u redu. Čak i kupovina pouzećem ne znači da nema lopovluka, pa svakako prije plaćanja treba tražiti od dostavne službe da potrošač provjeri sadržaj paketa. Ako dostavljač ne želi pristati na otvaranje pošiljke prije plaćanja, onda dobro treba razmisliti zna li i dostavljač da se radi o prevari. Bolje je odbiti paket nego biti nasamaren, rekao je Tomislav Lončar iz Hrvatske Udruge za Zaštitu Potrošača.

Nerijetko potrošači uspoređuju popuste s onima u drugim zemljama. Ipak, tu su trgovci osigurani jer ne postoji najdonja, kao ni najgornja granica do koje smiju ići popusti za Crni petak. Zapravo trgovcu nitko ne može zabraniti da stavi cijenu koju želi. Mnogi se pitaju isplati li se uopće kupovati na Black Friday, no to je očito izbor pojedinca. Baš kao i većina dobrih prilika, tako je i na Crni petak pa treba paziti što ćete dobiti, a što riskirate takvim potezom.

– Svaki potrošač odlučuje za sebe. Ako su potrošači prije akcija i sniženja vidjeli kolike su cijene proizvoda i u akciji vide da su osjetno snižene cijene, a proizvod im treba, onda je dobro kupiti. Svakako će potrošači sami ocijeniti da li nešto kupiti ili ne, zaključio je naš sugovornik.

crni petak
Ovoga petka je Black Friday, a iz policije upozoravaju kako izbjeći moguće prijevare

Savjeti istarske policije

Evo na što biste trebali pripaziti ako kupujete na Crni petak, prema savjetima istarske policije:

  • koristite online trgovine iz Hrvatske ili drugih država članica Europske unije, kada je moguće – veće su šanse da možete riješiti moguće probleme
  • potrudite se i istražite – provjerite recenzije drugih kupaca prije same kupnje
  • koristite kartice – imate bolje šanse za povrat novca
  • plaćajte samo preko sigurnog pružatelja usluge plaćanja
  • plaćajte samo kada ste spojeni na sigurnu internetsku vezu – izbjegavajte besplatni ili otvoreni javni WiFi
  • plaćajte samo na sigurnom uređaju – ažurirajte redovno operativni sustav i sigurnosni softver
  • primili ste oglas kojim ste obaviješteni da ste osvojili nagradu – dobro razmislite, možda osvojite zlonamjerni softver
  • ako proizvod ne stigne, kontaktirajte prodavača – ako ne odgovara, obratite se svojoj banci
  • čuvajte se oglasa i internetskih stranica koje nude nevjerojatne ponude ili čudotvorne proizvode – ako se nešto čini predobro da bi bilo istinito, nije istinito!
  • vjerodostojnost internetske domene putem koje namjeravate obaviti online kupovinu možete provjeriti OVDJE, dok na poveznici možete doznati više o kampanji EUROPOL-a, koja je usmjerena na elektroničke trgovce, pomažući im u boljem prepoznavanju prijevara na njihovim platformama i osnažujući ih da poduzmu korake kako bi zaštitili svoje poslovanje i kupce od napada.

Ako pak prodajete stvari na taj dan, obratite pozornost na sljedeće savjete:

  • podatke o broju bankovne kartice, PIN broju i troznamenkastom CVV broju na poleđini bankovne kartice, kao i svoje osobne podatke, građani ne bi trebali ustupati nepoznatim osobama
  • ako vam netko uplaćuje novac, dovoljno je da mu samo date svoj broj računa (IBAN), nikakve druge podatke ne trebate dostavljati.

Dodatna upozorenja možete vidjeti i ovdje.

online kupovina

online kupovina | foto: policija

Popularno
Copy link
Powered by Social Snap