Istraživanje pokazalo: Ovo je najčešći uzrok prometnih nesreća kod starijih vozača
Novo istraživanje je pokazalo da prometne nesreće u kojima sudjeluju stariji vozači najčešće nisu rezultat nepažnje, nego iznenadnih zdravstvenih problema poput srčanog ili moždanog udara. Stručnjaci upozoravaju da obvezni zdravstveni testovi ne bi spriječili takve slučajeve, ali ističu važnost rane procjene kod obiteljskih liječnika. Njemački umirovljenik Heinz Vetter vozi već 69 godina, a sada je počeo ići na satove vožnje kako bi bio siguran da nikoga ne ugrožava u prometu.

Umirovljenik za volanom | Foto: Pexels
Prometne nesreće koje su uzrokovali stariji vozači uglavnom su posljedica akutnih medicinskih događaja ili hitnih stanja. To mogu biti srčani ili moždani udar, vrtoglavica, nesvjestica, grčevi i slično, piše DW. Hrvatska ima 400.000 vozača starijih od 65 godina, a koliko su prometnih nesreća uzrokovali u prvoj polovici 2025. godine pisali smo ovdje.
Znanstvenik: Obvezni zdravstveni testovi nemaju smisla
Istraživanje zaklade Björn Steiger iz Baden-Württemberga bavi se težim nesrećama koje su uzrokovane medicinskim problemima, među ostalim i kod vozača starijih od 75 godina. Znanstvenici su analizirali 230.000 prometnih nesreća te je utvrđeno da su u 60 posto slučajeva uzrok bile iznenadne tjelesne tegobe, a mentalni problemi su uzrokovali tek oko jedan posto nesreća. Za ostale nije bilo moguće precizno odrediti.
Siegfried Brockmann je znanstvenik koji je svoj rad posvetio istraživanju prometnih nesreća i on tvrdi da ne vidi smisao u obveznim zdravstvenim testovima. Zbog toga što se u većini slučajeva takvi zdravstveni problemi teško ili uopće ne mogu predvidjeti. Prema tome, ispravno je da Europska unija ne propisuje obvezne zdravstvene preglede, ističe Brockmann. On smatra da bi obiteljski liječnici mogli igrati ključnu ulogu u ranom otkrivanju problema s pomoću upitnika i pregleda. No, takav sustav tek treba razviti.
– Ne mogu znati hoće li netko za tri ili sedam dana dobiti srčani ili moždani udar. To se jednostavno ne može unaprijed utvrditi. I to sve čini toliko kompliciranim, objašnjava Brockmann.
Vozi već 69 godina i pohađa satove vožnje
Heinz Vetter iz Leinzella u Njemačkoj ima 89 godina, teško se kreće, ali i dalje vozi automobil. Smatra da mu je auto neophodan jer mu omogućuje neovisnost i kontakt s vanjskim svijetom. Javnim prijevozom se ne može koristiti, kaže, jer s problemima u hodanju ne može nositi teške vrećice do autobusne stanice. Europska unija je uvela nova pravila za vozačke dozvole. Među izmjenama koje su izazvale najviše rasprava je mogućnost država članica da za vozače starije od 65 godina propišu kraće razdoblje valjanosti vozačke dozvole. Više o tome ovdje.
Iako vozi već 69 godina i još se osjeća sposobnim, Vetter ne želi postati opasan za druge sudionike u prometu. Zato redovito pohađa satove vožnje u autoškoli, gdje instruktorica Heike Hilbig dobrovoljno testira starije vozače u njihovim vozilima. Tijekom vožnje procjenjuje njihovu pažnju i sigurnost, a rezultate priopćava samo vozaču. Vetter je test prošao dobro, iako je dobio nekoliko savjeta za poboljšanje, poput toga da vozi više desno na cesti.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.

