Stariji vozači traktora najugroženiji: Nesreće često završavaju teškim posljedicama
Tijekom prvih 10 mjeseci ove godine šest osoba je poginulo u prometnim nesrećama u kojima su sudjelovali traktori. Iako mlađi vozači češće sudjeluju u nesrećama, statistika pokazuje da su vozači stariji od 55 godina najugroženija skupina, jer među njima dolazi do najtežih posljedica, uključujući smrt i teške ozljede. Policija savjetuje vozače da ne uklanjaju kabinu s traktora te da koriste samo registrirane, tehnički ispravne i osigurane strojeve. Također upozoravaju da do mnogih nesreća dolazi zbog ljudskog faktora, odnosno nepoznavanja tehnologije ili podcjenjivanja opasnosti.

Umirovljenik vozi traktor | Foto: Pexels
Svake godine je sve više ozlijeđenih vozača traktora koji sudjeluju u prometnim nesrećama. Podaci policije pokazuju da su stariji vozači, oni od 55 godina pa naviše, najugroženiji. Provjerili smo u policiji koliko su učestale takve prometne nesreće, koliko starijih vozača sudjeluje u njima i što se savjetuje vozačima traktora kako bi se to izbjeglo. Starijih vozača od 65 godina u Hrvatskoj ima preko 400.000, a koliko su prometnih nesreća uzrokovali u prvih šest mjeseci ove godine pisali smo ovdje.
Najviše nesreća s traktorima preko ljeta
Do kraja listopada ove godine zabilježeno je šest prometnih nesreća sa smrtno stradalom osobom u kojima su sudjelovali traktori, 45 prometnih nesreća s teško ozlijeđenim osobama i 99 s lako ozlijeđenim osobama, rekli su nam iz policije. U istom razdoblju prošle godine također je bilo šest smrtnih slučajeva, 46 teško ozlijeđenih i 76 lako ozlijeđenih.
– Najviše prometnih nesreća u kojima su sudjelovali traktori bilježimo u svibnju, lipnju, srpnju i kolovozu. Nadalje, 85 posto nastradalih osoba u prometnim nesrećama traktora je muškog spola. 38,4 posto sudionika je starosti 18-30 godina, 29,9 posto je starosti 31-50 godina, 17,2 sudionika je starosti 51-65 godina te je 11,1 posto nastradalih iznad 65 godina starosti, poručuju iz MUP-a.
Sve više ozlijeđenih u nesrećama s traktorima
Iako mlađi vozači traktora češće sudjeluju u nesreći, podaci pokazuju da stariji vozači, od 55 godina pa naviše, češće gore stradaju. Prošle godine je poginulo pet vozača traktora u prometnim nesrećama, a od toga su dvojica bila starija od 65 godina, a jedan je imao između 55 i 64 godine. Posljednjih 10 godina u prometnim nesrećama uglavnom pogine od tri do sedam vozača traktora, osim 2022. godine kada je poginuo samo jedan. No, s godinama je sve vozača traktora koji završe s teškim ozljedama. Prošle godine ih je bilo 39, a od toga sedam starijih od 55. U razredu 18-24 godine je bilo najviše onih s teškim ozljedama, njih 14. U 2023. godini je 34 vozača traktora završilo s teškim ozljedama, 2022. njih 26, 2021. godine 30, a 2015. godine ih je bilo osam.
Kad su u pitanju lakše ozlijede vozača traktora u nesrećama i njihov broj se sve više povećava s godinama. Tako ih je prošle godine bilo 70, a od njih 15 ih je bilo između 55 i 64 godine, a osam preko 65 godina. Najviše ih je bilo ozlijeđenih između 18 i 34 godine. Za usporedbu, prošle godine je bilo sveukupno 63 lakše ozlijeđenih vozača traktora, godinu ranije 63, 2022. godine 56, zatim od 2016. do 2021. je bilo oko 40 ozlijeđenih, a 2015. njih 32.
Koliko se osoba može voziti na traktoru?
Osim u prometnim nesrećama, vozači traktora znaju stradati tijekom obavljanja poljoprivrednih radova u šumama, na poljima i slično. Policija zbog toga ističe smjernice i preporuke za vozače traktora. Vozačima se savjetuje da ne uklanjaju kabinu ili zaštitni okvir s traktora te da koriste samo registrirane, tehnički ispravne i osigurane strojeve. Potrebno je voditi računa o konfiguraciji terena, pogotovo o nagibima i nizbrdicama, kako bi se izbjeglo prevrtanje vozila. Zadarski umirovljenik je smrtno stradao kad mu je na nizbrdici otkazao mjenjač, više o tome čitajte ovdje.
Također se upozorava da se vozilom ne smije upravljati umoran, pod utjecajem alkohola ili psihoaktivnih tvari, kao ni u nepovoljnim vremenskim uvjetima, što je posebno važno za starije vozače. Iz policije podsjećaju i na zakonske odredbe. Naime, traktorom u prometu smije upravljati samo osoba koja posjeduje odgovarajuću vozačku dozvolu. Na traktoru se smije prevoziti samo onoliko osoba koliko je predviđeno brojem sjedala, dok je na priključcima zabranjen prijevoz putnika, osim u prikolicama u kojima je dopušten prijevoz najviše pet osoba, i to uz uvjet da ne stoje, ne sjede na stranicama te ne borave na nestabilnom teretu.
Većina nesreća je do ljudskog faktora
Policija naglašava i to da vozači moraju objektivno procijeniti vlastito iskustvo i sposobnost upravljanja traktorom, ali i poznavanje poslova koje planiraju obavljati. Mnoge nesreće događaju se zbog ljudskog faktora, odnosno nepoznavanja tehnologije i dinamike rada ili podcjenjivanja opasnosti, naglašavaju iz policije. I najmanja nepažnja može dovesti do ozbiljnih posljedica, bilo tijekom vožnje, rada, prepravaka ili popravaka strojeva.
Također se podsjeća da je obveza vozača traktora očistiti blato s kotača prije izlaska na cestu kako bi se spriječilo ugrožavanje drugih sudionika u prometu. Prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, u prometu smiju sudjelovati samo vozači osposobljeni za odgovarajuću kategoriju vozila te strojevi koji su tehnički ispravni i registrirani.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.

